Det här går Vänsterpartiet i Stockholms stad till val på

Idag är det en månad kvar till kommunalvalet. Vänsterpartiet i Stockholms stad presenterar sina 8 viktigaste punkter för Stockholm. Fokusområdena är välfärd, tillgången till bostäder och ett stärkt klimatarbete.
Clara Lindblom tror på ett maktskifte i Stockholm i höst.

- Det ser ljust ut för ett maktskifte i Stockholms stad och det behövs om vi ska kunna bygga ett Stockholm där vanliga människor har råd att bo. Vi har politiken för en starkare välfärd i hela Stockholm, en rättvis klimatomställning och fler hyresrätter, säger Clara Lindblom, oppositionsborgarråd och första namn på listan till kommunfullmäktige.

Det här vill Vänsterpartiet:

• Mer resurser till förskolan och skolan. Alla barn och unga har rätt till en bra utbildning.
  • Bygg fler hyresrätter med hyror som vanligt folk har råd med. Inte en enda lägenhet till ska säljas ut i Stockholm.
  • Stoppa privatiseringar och utförsäljningar av stockholmarnas skolor och idrottshallar.
  • Satsa på äldreomsorgen så att den blir riktigt bra för de äldre. Stoppa alla nedskärningar och privatiseringar och satsa på personalen som jobbar i välfärden.
  • Gör stora investeringar i klimatomställningen och i grönområden och parker. Stockholm ska vara en grön och hållbar stad.
  • Satsa på öppna förskolan och på fritidsaktiviteter och kultur för barn och unga som alla har råd med, i alla delar av staden.
  • Gör Stockholm till en tryggare stad. Fånga upp barn och unga som befinner sig i riskzonen för kriminalitet. Det förebyggande arbetet ska prioriteras.
  • Sätt stopp för mäns våld mot kvinnor. Stärk arbetet mot våld, hedersvåld och sexuella övergrepp.

I dagsläget är Vänsterpartiet i opposition i Stockholms stad. Det är det tredje största partiet och fick 13 % av väljarnas röster i kommunvalet 2018. Första namnet på listan till kommunfullmäktige är nuvarande oppositionsborgarråd Clara Lindblom.

Att det närmar sig val kommer att märkas ännu tydligare i helgen när valstugorna öppnar och staden täcks av valaffischer.

Här hittar du Vänsterpartiets valstugor i Stockholms stad

Brommaplan
Farsta C
Högdalen
Medborgarplatsen
Liljeholmstorget
Rinkeby torg
Skärholmen C
Soltorget, Sergels Torg
Vällingby C

Öppettiderna varierar för respektive valstuga.

Clara Lindblom tror på ett maktskifte i Stockholm i höst.
Bild på Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad