Det här går Vänsterpartiet i Stockholms stad till val på

Idag är det en månad kvar till kommunalvalet. Vänsterpartiet i Stockholms stad presenterar sina 8 viktigaste punkter för Stockholm. Fokusområdena är välfärd, tillgången till bostäder och ett stärkt klimatarbete.

Clara Lindblom tror på ett maktskifte i Stockholm i höst.

- Det ser ljust ut för ett maktskifte i Stockholms stad och det behövs om vi ska kunna bygga ett Stockholm där vanliga människor har råd att bo. Vi har politiken för en starkare välfärd i hela Stockholm, en rättvis klimatomställning och fler hyresrätter, säger Clara Lindblom, oppositionsborgarråd och första namn på listan till kommunfullmäktige.

Det här vill Vänsterpartiet:

• Mer resurser till förskolan och skolan. Alla barn och unga har rätt till en bra utbildning.
  • Bygg fler hyresrätter med hyror som vanligt folk har råd med. Inte en enda lägenhet till ska säljas ut i Stockholm.
  • Stoppa privatiseringar och utförsäljningar av stockholmarnas skolor och idrottshallar.
  • Satsa på äldreomsorgen så att den blir riktigt bra för de äldre. Stoppa alla nedskärningar och privatiseringar och satsa på personalen som jobbar i välfärden.
  • Gör stora investeringar i klimatomställningen och i grönområden och parker. Stockholm ska vara en grön och hållbar stad.
  • Satsa på öppna förskolan och på fritidsaktiviteter och kultur för barn och unga som alla har råd med, i alla delar av staden.
  • Gör Stockholm till en tryggare stad. Fånga upp barn och unga som befinner sig i riskzonen för kriminalitet. Det förebyggande arbetet ska prioriteras.
  • Sätt stopp för mäns våld mot kvinnor. Stärk arbetet mot våld, hedersvåld och sexuella övergrepp.

I dagsläget är Vänsterpartiet i opposition i Stockholms stad. Det är det tredje största partiet och fick 13 % av väljarnas röster i kommunvalet 2018. Första namnet på listan till kommunfullmäktige är nuvarande oppositionsborgarråd Clara Lindblom.

Att det närmar sig val kommer att märkas ännu tydligare i helgen när valstugorna öppnar och staden täcks av valaffischer.

Här hittar du Vänsterpartiets valstugor i Stockholms stad

Brommaplan
Farsta C
Högdalen
Medborgarplatsen
Liljeholmstorget
Rinkeby torg
Skärholmen C
Soltorget, Sergels Torg
Vällingby C

Öppettiderna varierar för respektive valstuga.

Clara Lindblom tror på ett maktskifte i Stockholm i höst.
Bild på Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad

V-löfte: Satsa på nattis9.9.2022 10:44:10 CEST | Pressmeddelande

Alla föräldrar med yrken som gör att de måste arbeta på obekväm arbetstid, till exempel på nätter och helger, har rätt till barnomsorg på de tiderna. Idag finns dock bara en enhet för barnomsorg nattetid, så kallad nattis, i Stockholm och den fungerar inte så bra som den skulle kunna göra. Vänsterpartiet har därför som vallöfte att stadens barnomsorg på obekväm arbetstid ska byggas ut och förbättras både för barnen, föräldrarnas och personalens skull.

V: Inrätta en kvinnofridsfond för finansiering av skyddat boende6.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet i Stockholms stad vill inrätta en kvinnofridsfond för att säkerställa finansieringen av skyddat boende för våldsutsatta. Idag larmar kvinnojoursrörelsen om att en del kvinnor och barn inte beviljas tillräckligt långa placeringar på skyddat boende. Eftersom stadsdelsnämnderna idag saknar ett eget ekonomiskt anslag för våldsutsatta föreslår Vänsterpartiet därför att Stockholm stad inrättar en kvinnofridsfond för att hjälpa stadsdelarna med finansieringen och därmed säkerställer att ekonomin aldrig blir ett hinder för placering på skyddat boende.