Det här gör oss lyckliga på semestern

Enligt en undersökning av Novus på uppdrag av NOVASOL vill vi ha lugn och ro, vara ute i naturen och slippa ställa väckarklockan för att bli lyckliga på semestern.

Foto: NOVASOL

Vad gör dig lycklig under din semester? Den frågan besvarades av 1187 personer i en undersökning gjord av Novus på uppdrag av NOVASOL och allra flest svarade lugn och ro (72 procent).

- Vi stressar för mycket i vardagen. Att få slippa alla krav och måsten under en period är viktigt för vårt välbefinnande, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

Natur och ingen väckarklocka

Många svarar även att vara ute i naturen (53 procent), slippa ställa väckarklockan (47 procent) och en resa utomlands (39 procent) gör dem lyckliga på semestern.

- Att få välja när man vaknar, jag kan inte annat än att hålla med. Att inte ha någon tid att passa, det njuter nog de flesta av, säger Torbjörn Fredman.

Nästan var fjärde vill ha tid till projekt och hobbys

Hela 24 procent av de svarande känner att de bli lyckliga av att slutföra projekt på hemmaplan, men även att få mer tid till sin hobby.

- Vardagslivet sätter stopp för många projekt och hobbys som man har. Då blir det extra härligt när man kan ta sig tid till sådant på semestern, säger Torbjörn Fredman

10 i topp - Vad gör dig lycklig under din semester?

Lugn och ro – 72%
Vara ute i naturen – 53 %
Slippa ställa väckarklockan – 47%
Besök till ett annat land – 39%
Åka till mina favoritställen – 37%
Möte med nya människor – 26 %
Slutföra projekt på hemmaplan – 24%
Få mer till till min hobby – 24%
Bråkfri semester – 14%
Mer tid till att träna – 13%

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Foto: NOVASOL