Resia AB

Det här lägger svenskarna mest pengar på när de reser utomlands

Dela

Att resa är för de allra flesta en viktig del av livet och något man spenderar en hel del pengar på. Men vad lägger svenskarna helst pengar på när de reser? Enligt en SIFO-undersökning som gjorts på uppdrag av Resia svarar hela 70 % av svenskarna att mat och dryck är det de lägger störst del av reskassan på.

–  Det är många roliga saker reskassan ska räcka till på semestern. Att så många svenskar väljer att prioritera god mat och dryck tycker jag känns väldigt kul och en trend jag hoppas vi ser mer av. Tidigare har man inte lagt så mycket fokus på detta utan mer sett maten som ett nödvändigt ont och en onödig paus från solen. Det märks att allt fler svenskar blivit mer medvetna om vad de stoppar i sig, även på resande fot. Att testa nya maträtter från helt andra kulturer är ju ett sätt att resa i sig, säger Lina Eklund, PR-specialist Resia.

Maten viktigare bland kvinnor än män

I undersökningen framkom det även att kvinnorna i högre grad än män prioriterar god mat och dryck på resan, 73 % mot 68 %. Männen svarade istället att de hellre lägger sina pengar på ett bra boende. Varför kvinnor i högre grad prioriterar god mat och dryck går bara att spekulera i men kanske finns det ett större intresse för mat bland kvinnor? Det är ju främst kvinnor som följer bloggar och influencers och dessa pratar ju i allt större grad om mat och dryck i sina kanaler.

Backpacking har blivit flashpacking på allvar

Bland de olika åldersgrupperna som svarat i undersökningen är det den yngre gruppen (16-34 år) som lägger störst del av reskassan på mat och dryck. 75 % av dessa svarar att de prioriterar mat när reskassan ska delas upp. Detta jämfört med den äldre gruppen (56-79 år) där endast 62 % prioriterar på samma sätt. Där försvann myten om att yngre människor backpackar och äter på enklare hål i väggen. Backpacking har blivit flashpacking på allvar då det även är den yngre gruppen lägger mest pengar på boendet.

Maten allra viktigast för göteborgarna

Svaren och prioriteringarna skiljer sig beroende på vart i landet man bor. De som prioriterar mat och dryck allra minst på resan är de som bor i övre Norrland (58%). De som däremot tycker att maten är det absolut viktigaste är göteborgarna där hela 81 % menar att maten är det man helst lägger sina pengar på. Göteborgarna är också de enda som prioriterar maten framför boendet (81% mot 75%).

Boende en annan stor post

En annan stor post som svenskarna lägger sina pengar på är boendet. Här svarar 70 % att man lägger en stor del av budgeten på ett bra boende. Samtidigt visar samma undersökning att svenskarna vill att boendet ska vara prisvärt. Med andra ord betyder prisvärt i det här sammanhanget inte samma som billigt. Svenskarna är villiga att betala pengar för ett bra hotell med centralt läge, hög standard med bra faciliteter samt service minded personal. Trenden med boutiquehotell har ökat stort även utanför Sveriges gränsen. Här hemma har vi sett den trenden sedan några år tillbaka.

 

Frågan som ställdes var ” Vad lägger du helst pengar på när du reser privat?”

  1. Mat och dryck / Boendet
  2. Upplevelser på plats
  3. Flygresan
  4. Shopping
  5. Fysiska aktiviteter

*Topplistan är baserad på en SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Resia. I undersökningen kunde man välja 3 alternativ.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Det här bråkar svenskarna om på semestern13.6.2019 09:37:22 CESTPressmeddelande

Semestertider ligger alldeles runt hörnet och för de flesta väntar veckor av härlig kvalitetstid med nära och kära. Men är det verkligen så härligt eller leder det kanske till fler konflikter? Enligt en SIFO-undersökning som gjorts på uppdrag av Resia menar en tredjedel av svenskarna att de aldrig bråkar på semestern. De som svarat att de bråkar menar att olika intressen och diskussioner kring vad man ska göra på semestern är det som främst leder till konflikter.

Få svenskar är miljömedvetna under semestern10.6.2019 06:40:00 CESTPressmeddelande

Enligt en SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Resia är det endast 3 % av svenskarna som identifierar sig med ”Den medvetna resenären” som noga planerar hur man ska minska sitt klimatavtryck och resa mer hållbart. Flest svenskar (41 %) identifierar sig med ”Den ordningsamma” som gillar att ha det mesta ordnat innan avresa. Överraskande nog är det främst den yngsta generationen som söker trygghet och hjälp på vägen innan och under resan.

Hit reser svenskarna i sommar - heta nykomlingar på topplistan23.5.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Sommaren närmar sig med stormsteg och det börjar bli dags att planera in sommarsemestern om man inte redan gjort det. De svenskar som redan bokat sina resor håller Grekland och Spanien som favoriter, men nygamla toppdestinationen Turkiet klättrar snabbt och ökar i sommar med +22 %. Med på listan över mest bokade länder syns förutom Turkiet två heta nykomlingar som ökat med hela + 28 % respektive + 43 %.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum