Resia AB

Det här lägger svenskarna mest pengar på när de reser utomlands

Dela

Att resa är för de allra flesta en viktig del av livet och något man spenderar en hel del pengar på. Men vad lägger svenskarna helst pengar på när de reser? Enligt en SIFO-undersökning som gjorts på uppdrag av Resia svarar hela 70 % av svenskarna att mat och dryck är det de lägger störst del av reskassan på.

–  Det är många roliga saker reskassan ska räcka till på semestern. Att så många svenskar väljer att prioritera god mat och dryck tycker jag känns väldigt kul och en trend jag hoppas vi ser mer av. Tidigare har man inte lagt så mycket fokus på detta utan mer sett maten som ett nödvändigt ont och en onödig paus från solen. Det märks att allt fler svenskar blivit mer medvetna om vad de stoppar i sig, även på resande fot. Att testa nya maträtter från helt andra kulturer är ju ett sätt att resa i sig, säger Lina Eklund, PR-specialist Resia.

Maten viktigare bland kvinnor än män

I undersökningen framkom det även att kvinnorna i högre grad än män prioriterar god mat och dryck på resan, 73 % mot 68 %. Männen svarade istället att de hellre lägger sina pengar på ett bra boende. Varför kvinnor i högre grad prioriterar god mat och dryck går bara att spekulera i men kanske finns det ett större intresse för mat bland kvinnor? Det är ju främst kvinnor som följer bloggar och influencers och dessa pratar ju i allt större grad om mat och dryck i sina kanaler.

Backpacking har blivit flashpacking på allvar

Bland de olika åldersgrupperna som svarat i undersökningen är det den yngre gruppen (16-34 år) som lägger störst del av reskassan på mat och dryck. 75 % av dessa svarar att de prioriterar mat när reskassan ska delas upp. Detta jämfört med den äldre gruppen (56-79 år) där endast 62 % prioriterar på samma sätt. Där försvann myten om att yngre människor backpackar och äter på enklare hål i väggen. Backpacking har blivit flashpacking på allvar då det även är den yngre gruppen lägger mest pengar på boendet.

Maten allra viktigast för göteborgarna

Svaren och prioriteringarna skiljer sig beroende på vart i landet man bor. De som prioriterar mat och dryck allra minst på resan är de som bor i övre Norrland (58%). De som däremot tycker att maten är det absolut viktigaste är göteborgarna där hela 81 % menar att maten är det man helst lägger sina pengar på. Göteborgarna är också de enda som prioriterar maten framför boendet (81% mot 75%).

Boende en annan stor post

En annan stor post som svenskarna lägger sina pengar på är boendet. Här svarar 70 % att man lägger en stor del av budgeten på ett bra boende. Samtidigt visar samma undersökning att svenskarna vill att boendet ska vara prisvärt. Med andra ord betyder prisvärt i det här sammanhanget inte samma som billigt. Svenskarna är villiga att betala pengar för ett bra hotell med centralt läge, hög standard med bra faciliteter samt service minded personal. Trenden med boutiquehotell har ökat stort även utanför Sveriges gränsen. Här hemma har vi sett den trenden sedan några år tillbaka.

 

Frågan som ställdes var ” Vad lägger du helst pengar på när du reser privat?”

  1. Mat och dryck / Boendet
  2. Upplevelser på plats
  3. Flygresan
  4. Shopping
  5. Fysiska aktiviteter

*Topplistan är baserad på en SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Resia. I undersökningen kunde man välja 3 alternativ.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv25.9.2018 06:30Pressmeddelande

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum