Det här stör sig svensken på under semestern

Dåligt väder, för låg standard på boendet och obekväma sängar. Det är det som svensken stör sig mest på under semestern. Det visar en ny undersökning som NOVASOL har gjort.

När 1395 personer fick frågan vad de stör sig mest på under semestern blev svaret tydligt: dåligt väder.

- Vi har väldigt höga förväntningar på vädret under semestern och om det då blir dåligt kan det förstöra alla ens planer. Vädret påverkar väldigt mycket, kanske framför allt för oss svenskar. Vi blir ju inte precis bortskämda med fint väder, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Låg standard på boendet och obekväma sängar

Undersökningen visar att många svenskar även stör sig på om boendet håller för låg standard (14 procent) och om det finns obekväma sängar (13 procent).

- Semestern är för många årets viktigaste dagar. Vi vill bo bra och unna oss det där lilla extra. Vi förväntar oss att allt ska vara som hemma, om inte bättre, och då även sängarna, säger Torbjörn Fredman.

Högljudda grannar, dålig service och för mycket folk i poolen

Högljudda grannar (10 procent), dålig service (8 procent) och för mycket folk i poolen (2 procent) är andra saker som svenskarna stör sig på under semestern.

- Under högsäsong får man oftast dela upplevelsen med många andra semesterfirare, men om du hyr ett semesterhus behöver du inte anpassa dig efter några andra hotellgäster. Du kanske till och med har tillgång till en alldeles egen pool, säger Torbjörn Fredman.

Topp 10 – detta stör sig svensken mest på under semestern

1. Dåligt väder (34%)
  2. För låg standard på boendet (14%)
  3. Obekväma sängar (13%)