Det här stör sig svensken på under semestern

Dåligt väder, för låg standard på boendet och obekväma sängar. Det är det som svensken stör sig mest på under semestern. Det visar en ny undersökning som NOVASOL har gjort.

När 1395 personer fick frågan vad de stör sig mest på under semestern blev svaret tydligt: dåligt väder.

- Vi har väldigt höga förväntningar på vädret under semestern och om det då blir dåligt kan det förstöra alla ens planer. Vädret påverkar väldigt mycket, kanske framför allt för oss svenskar. Vi blir ju inte precis bortskämda med fint väder, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Låg standard på boendet och obekväma sängar

Undersökningen visar att många svenskar även stör sig på om boendet håller för låg standard (14 procent) och om det finns obekväma sängar (13 procent).

- Semestern är för många årets viktigaste dagar. Vi vill bo bra och unna oss det där lilla extra. Vi förväntar oss att allt ska vara som hemma, om inte bättre, och då även sängarna, säger Torbjörn Fredman.

Högljudda grannar, dålig service och för mycket folk i poolen

Högljudda grannar (10 procent), dålig service (8 procent) och för mycket folk i poolen (2 procent) är andra saker som svenskarna stör sig på under semestern.

- Under högsäsong får man oftast dela upplevelsen med många andra semesterfirare, men om du hyr ett semesterhus behöver du inte anpassa dig efter några andra hotellgäster. Du kanske till och med har tillgång till en alldeles egen pool, säger Torbjörn Fredman.

Topp 10 – detta stör sig svensken mest på under semestern

1. Dåligt väder (34%)
  2. För låg standard på boendet (14%)
  3. Obekväma sängar (13%)
  4. För högljudda grannar (10%)
  5. Dålig service (8%)
  6. För mycket folk i poolen (2%)
  7. Ingen wifi (2%)
  8. För långt till stranden (1%)
  9. Kallt i vattnet (1%)
  10. Trångt i matsalen (1%)

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Nästan var fjärde fritidshusägare har höga kostnader10.9.2018 07:03Pressmeddelande

Nästan var fjärde fritidshusägare tycker att de extra kostnaderna som fritidshuset medför är höga. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Att äga ett fritidshus innebär inte bara kostnader som el och vatten utan det kan även tillkomma både underhåll, och oväntade händelser. Utifrån hur den privata ekonomin ser ut anser 23 procent att de har mycket eller ganska höga kostnader i samband med sitt fritidshus. - Utgifterna är många när man äger ett fritidshus och när man lägger ihop alla kostnaderna kan det lätt äta upp mycket av ens budget, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL. Bland 65-79 åringarna som äger ett fritidshus är det 26 procent som anser att kostnaderna för fritidshuset är höga. Bland boenden i Stockholm, oavsett ålder, är det 27 procent som anser kostnaderna i samband med fritidshuset är höga. Nästan hälften av alla fritidshusägare har haft en oväntad utgift Ett fritidshus har inte bara fasta kostnader som ska betalas varje månad utan det kan ä

Avkoppling utan uppkoppling30.7.2018 07:02Pressmeddelande

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL visar att både vuxna och barns skärmtid minskar i fritidshuset. Istället för att sitta framför datorn och surfa runt på mobilen är vi ute i naturen. Sex av tio fritidshusägare svarar att deras skärmtid minskar när de är i sitt fritidshus och fyra av tio bland de som har barn svarar att deras barns skärmtid också gör det. Detta trots att hela 85 procent av samtliga svarande har tillgång till internet i sitt fritidshus. - I dag förväntas man finnas tillgänglig dygnet runt, men när vi åker till vårt fritidshus bryter vi våra vardagliga mönster. Vi vill koppla av, koppla ner, koppla bort och lägga tiden på annat, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL. Fler ute i naturen Det vi lägger tiden på istället är att vara ute i naturen. Drygt sju av tio svarar att de är ute i naturen i större utsträckning när de är i sitt fritidshus jämfört med en vanlig vardag hemma. - Att få vara ute i naturen är det bästa sättet att koppla av. Jag tro