Det innebär RS-viruset och så skyddar du dina barn

Ett RS-virus påminner om en förkylning gällande dess symptom. Däremot ger detta virus en infektion i luftvägarna, vilket kan ge stora problem för små barn. Bland annat för att det blir problem med att äta och dricka.

En seg förkylning med många risker

Viruset kan jämföras med en förkylning som håller sig kvar en längre tid, men som kan ge större problem för barnen. Symptom att hålla koll på är snuva, hosta, feber, ögon som blir irriterade och röda samt en andning som kan avge ett väsande eller pipande ljud.

Merparten barn drabbas under en ålder på två år och då är deras immunförsvar väldigt lågt. Då barn under en ålder på sex månader mest använder sig av näsan vid andning, så kan detta virus bli extra problematiskt för dem. Ju svårare det blir för dem att andas, desto svårare blir det för dem att äta och dricka.

Andra barn som riskerar att få stora problem med detta virus är:

• De som föddes för tidigt, mer än 5 veckor för tidigt, och har en ålder under 1 år.
  • Om barnet har en sjukdom som gör att immunförsvaret är sämre.
  • De barn med ålder under 2 år och som antingen har en kronisk lungsjukdom, hjärtsjukdom eller en neurologisk sjukdom.

Olika sätt att skydda ditt barn från viruset

Gammal hederlig medicin som att tänka på att få i sig näringsrik mat och få frisk luft dagligen är alltid bra att lägga in som rutin. Detta gäller både för barnet och dig själv som förälder. Läs mer om kost och hälsa, om du behöver inspiration eller nya idéer. På hälsoguide.se kan du få många tips och mycket nyttig information om hur man håller sig frisk som vuxen också som, till exempel, smoothies för bra immunförsvar m.m.

Var även noga med din egen hygien, vilket gäller alla andra personer som är nära ditt barn. Tvätta händerna ofta och var noga med att hosta och nysningar inte riktas mot barnet, oavsett om folk omkring känner sig sjuka eller inte. Hosta och nysningar ska ske i armvecket eller i en näsduk. Under vintern är det större risk att bli sjuk av RS-viruset och detta är även en period då många blir lätt förkylda.

• Håll avstånd till andra, i synnerhet inomhus, och be andra om visad hänsyn med tanke på de risker som finns och att små barn lätt blir smittade och kan få stora problem.
  • Om ditt barn får svårt med att äta och dricka, så börja med att ge näring i mindre portioner och flera gånger under dagen. Är näsan täppt, så kan du försöka lösa upp det genom att använda näsdroppar som innehåller koksaltlösning.
  • Det blir lättare för barnet att andas om huvudet är något förhöjt, till exempel när det ska sovas eller om man ska vistas ute i friskluften. Frisk luft kan göra gott för barnet och det kan ibland räcka med att öppna ett fönster, men se till att barnet är skyddat i varma kläder eller filt och mössa.
  • Om barnets ögon är irriterade, så tvätta dem med en bomullstuss med antingen ljummet vatten eller koksaltlösning.
  • Om febern är envis och hög, så ge febernedsättande medicin som är avsedd för små barn.

Kort om Hälsoguide.se

Även om detta virus mest drabbar små barn och sällan ger större besvär till äldre, så är det alltid en god idé att leva mer hälsosamt. Detta kan man göra i enkla steg och hälsoguide förser dig med många tips på vägen.

”Allt om hälsa för knopp och kropp”

En god hälsa innefattar både det mentala och det kroppsliga. Till exempel att stressa ner, skämma bort kroppen med avslappning, få i sig tillräckligt med bra näring, röra på sig och förse kroppen med nytt friskt syre dagligen.

Allt fler vill åka på hälso- och träningsresa utomlands23.12.2021 19:20:16 CET | Pressmeddelande

Nu när vaccinationspasset är här sedan en tid tillbaka samt att allt flera har fått sina dubbla vaccinationsdoser så ökar också resandet inom Europa. Att vi svenskar är ett folk som älskar att resa till ett varmt och skönt klimat är ingen större nyhet och nu när resandet har börjat att komma igång igen så är det också många som vill resa till länder som exempelvis Spanien och Grekland.

Köp årets förtält till husvagn nu15.12.2021 08:00:00 CET | Blogginlägg

Vinter har nu brett ut sig över vårt avlånga land. På många ställen i Sverige så ligger snön vit och lyser upp vår tillvaro. Men våren kommer fortare än man tror och återförsäljare av förtält till husvagnar börjar nu presentera nästa års modeller. Det är också dags för camping entusiaster att börja fundera på att köpa förtält till sina husvagnar. De senaste åren har marknaden för tex standby tält ökat markant i Sverige. Då camping är ett exemplariskt alternativ för den sociala person som vill ta sig utanför hemmets fyra väggar. Standby tält till husvagn Men faktum är att trenden för både standby tält och camping i sig fick en riktig uppsving redan innan pandemin. Just förtält till husvagnar i alla dess olika utförande ökade kraftigt i takt med att campingintresset blev större. Än idag är campare väldigt trendmedvetna och vill även utrusta sin husvagn med en modern och stilrent förtält. Isabella förtält har alltid varit ett populärt märke när det kommer till förtält till husvagnar, och