Det innovativa sättet att resa: designstudien GEN.TRAVEL gör världsdebut

Volkswagen-koncernen presenterade en självkörande konceptbil vid Chantilly Arts & Elegance den 24 september. Designstudien ger en bild av mobiliteten under det kommande decenniet. Ett modulärt interiörkoncept underlättar att anpassa resandet till ”Mobility as a Service”.
Designstudien GEN.TRAVEL.

Vid Chantilly Arts & Elegance nära Paris, presenterade Volkswagen-koncernen den 24 september en innovativ designstudie som kommer att omdefiniera morgondagens mobilitet på lång sikt. Helt eldrivna Innovation Experience Vehicle (IEV) är en självkörande (nivå 5) prototyp som ger en realistisk bild av det kommande decenniets mobilitet. Bilens modulära interiörkoncept gör den till ett flexibelt och hållbart alternativ till kortdistansflyg. Som konceptbil är syftet med GEN.TRAVEL att testa konceptet och nya funktioner för kundrespons. Baserat på studieresultaten kan vissa egenskaper senare överföras till seriefordon.

Med GEN.TRAVEL har Volkswagen-koncernen utvecklat en ikonisk, innovationsfylld studie som utgör en helt ny fordonskategori i premiumportföljen mellan sedan och MPV (Multi Purpose Vehicle).

– Med strategin NEW AUTO definierar Volkswagen hållbar och digital mobilitet för kommande generationer, säger Nikolai Ardey, chef för Volkswagen Group Innovation, och fortsätter:

– Volkswagen Innovation Research vidareutvecklar denna idé och visar hur våra kunder kommer att kunna uppleva mobilitet i framtiden – t.ex. som en mobilitetstjänst. Med GEN.TRAVEL kan vi redan idag uppleva vad som kommer att vara möjligt inom en snar framtid med innovativ teknik. Körning från dörr-till-dörr på en ny nivå. Utsläppsfritt och stressfritt.

GEN.TRAVEL kör själv och gör att föraren kan vara en avslappnad passagerare med tid för annat: arbete, avkoppling, underhållning och familj.

Klaus Zyciora, chef för Volkswagen Group Design, förklarar:

– GEN.TRAVEL ger oss en inblick i framtidens resor. Den visar hur självkörande bilar kommer att se ut i framtiden. GEN.TRAVEL visar morgondagens visionära design för morgondagens mobilitet. Effektiv formgivning kännetecknar den extremt distinkta designen. I en tid av teknisk perfektion och praktiskt taget obegränsade möjligheter blir ”form följer funktion” till "form följer frihet". Bilen kommer inte bara att vara bättre, utan också mer spännande än någonsin tidigare.

GEN.TRAVEL har ett unikt, modulärt interiörkoncept som kan anpassas för varje resa och bokas som ett ”Mobility-as-a-Service”-erbjudande. Beroende på utrustning kan upp till fyra personer transporteras i konceptbilen. För affärsresor finns ett konferensupplägg med fyra bekväma sittplatser och ett stort bord i mitten av inredningen. Dynamisk belysning skapar en behaglig arbetsmiljö och undviker risken för åksjuka. En övernattningsinställning möjliggör att två sittplatser kan omvandlas till två sängar som fälls ut till helt plant läge.

Ett innovativt bältessystem för passagerarna säkerställer maximal säkerhet även i liggande ställning. Belysningssystemet GEN.TRAVEL påverkar melatoninproduktionen och hjälper passagerarna att somna och vakna på ett naturligt sätt. För familjeresor kan GEN.TRAVEL med framsäte konfigureras för att underhålla barnen med hjälp av AR (förstärkt verklighet). Interiören är ljus och har en naturlig design. Alla HMI-element (människa-maskin-gränssnitt) är tillverkade av hållbara material i kombination med återvunna eller naturliga material.

Den futuristiska exteriören på GEN.TRAVEL är uppdelad i två delar: Den transparenta glaskabinen är perfekt integrerad i den nedre delen, som innehåller alla tekniska funktioner. Fönstrets kant är i midjehöjd för att maximera sikten utåt. Samtidigt upplever passagerarna ingen yttre påverkan när de ligger ner i bilen. Vingdörrarna på GEN.TRAVEL underlättar in- och urstigning.

För maximal komfort har GEN.TRAVEL den aktiva fjädringen eABC (elektrisk aktiv karosskontroll) som beräknar vertikala och laterala rörelser som acceleration, bromsning eller kurvtagning i förväg och optimerar körstilen och väghållningen därefter. Artificiell intelligens (AI) och platooning – helt autonom körning i konvoj – används för att ytterligare öka räckvidden vid långa resor.

Mer bildmaterial finns på Volkswagen Newsroom

Designstudien GEN.TRAVEL.