Det måste till mer pengar för underhållet av våra vägar och till att bygga ut laddinfrastrukturen

När regeringen i dag presenterat sin första budget går det också att se vart pilarna pekar när det gäller transport- och infrastrukturfrågor. Sammantaget kan vi konstatera att det finns många goda ansatser men att det också finns områden där regeringen nu har missat en chans att stärka en transportsektor i omställning.

1, Vägunderhållet

• Transportföretagen välkomnar den extra miljard till vägunderhåll som presenterats men satsningen måste bli permanent och medel till vägunderhåll måste öka. Enligt vår studie av vägarnas skick krävs det två miljarder extra per år för att stoppa fortsatt förfall detta är alltså bara en bit på vägen, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

2, Stärkt elsystem/laddinfrastruktur

Transportnäringen har länge varit fokuserad på omställningen som just nu pågår, flaskhalsen har legat i statens senfärdighet.

• Ett ökat fokus på elektrifiering och laddinfrastruktur är bra både för vår sektor och för samhället i stort – om staten investerar innebär det också att omställningen kan öka i hastighet, säger Marcus Dahlsten.

3, Avskaffad klimatbonus

Även om systemet ska vara tidsbegränsat är det förvånande att regeringen skrotar klimatbonusen med omedelbar verkan.

• Vi är bekymrade över att regeringen väljer att bibehålla malusen, det slår fortsatt hårt mot exempelvis nyttofordon som lätta lastbilar som inte alls kommit lika långt på sin elektrifieringsresa, säger Marcus Dahlsten.

4, Utbildningsystemet växer

Mot bakgrund av bland annat den gröna omställningen har transportnäringen ett rekryteringsbehov.

• Vi välkomnar de ökade anslagen till yrkesvux. Vuxenutbildningen är den del av utbildningssystemet som varit eftersatt och behöver växa, avslutar Marcus Dahlsten.

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande

Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.