Det moderatledda regionstyret fortsätter sätta patienter och vårdpersonal i kris

- Har coronarestriktionerna gjort att Irene Svenonius inte haft någon kontakt med den yttre världen det sista året?

Det är den spontanta reaktionen när man läser moderatstyrets förslag till budget. Det kan inte ha undgått någon att sjukhusen går på knäna och vårdcentralerna inte hinner med sina uppdrag och att resurserna därför borde prioriteras hit. Istället fortsätter moderatstyret pengarullning till olika privatiseringar och affärsexperiment i vården. Sen tvingar man vårdpersonalen till etisk stress och hårda prioriteringar när resurserna hamnar hos vårdbolag och dom friska patienterna.

Vårdpersonal har i lång tid larmat om bristande patientsäkerhet och förra månaden kom dessutom en tung studie från Karolinska Institutet som ger vårdpersonalen rätt. 125 patienter har dött dom senaste 5 åren på grund av den höga belastningen på regionens akutsjukhus.

Det är tydligt att när det i faktiska siffror saknas resurser för att få sjukvården på fötter använder moderatstyret tomma ord och floskler om ”satsningar”. Alla akutsjukhus brottas idag med stora underskott och ska tydligen på ett mirakulöst sätt få en ekonomi i balans, leverera mer sjukvård och samtidigt behålla och rekrytera personal.

Region Stockholm har störst problem av alla regioner i Sverige med vårdplatsbrist. Det finns tyvärr inget i det moderatledda styrets budget som åtgärdar detta. Istället för att sjukvården får dom resurser som behövs fortsätter man att svälta ut sjukhusen och pressa vårdpersonalen till max. Patienterna och personalen behöver inte mer av Irene Svenonius luftslott till budget. Patienterna behöver vårdplatser och en vård som hänger ihop och vårdpersonalen behöver andrum, fler kollegor och möjlighet att ägna sig åt vård istället för nedskärningar, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspoltisk talesperson (v) Region Stockholm.

Under pandemin har restriktioner gjort att färre rest i kollektivtrafiken, vilket inneburit ett stort hål i biljettkassan för regionen men även ökat bilåkande. Nu höjer Majoriteten SL-kortet med 20 kronor i en tid när kollektivtrafiken behöver startas i gång efter Coronapandemin.

Kollektivtrafiken är nyckeln till att regionen når sina klimatmål, fler måste resa med kollektivtrafiken och färre med egen bil. När majoriteten höjer SL-kortet utestänger det många och ökar på klyftorna i vår region, säger Anna Sehlin oppositionsregionråd (V) region Stockholm.

En mänskligare budget #2 - Fler vårdplatser och färre gravplatser13.10.2021 12:06:47 CEST | Pressmeddelande

När Karolinska institutets forskningsrapport slog fast att 125 patienter dött under en 5-årsperiod till följd av den höga belastningen på Stockholms akutsjukhus krävs det politisk handling. Det moderatledda styret pratar inte ens om vårdplatsbrist eller sjukhusens ansträngda situation i sin budget. Vänsterpartiet identifierar bristen på vårdplatser som ett av dom största problemen i Region Stockholm.