Det räcker nu – inga fler orimliga argument mot jämställdhet

Det är otjejigt att spela fotboll, tanter kan inte köra bil och om kvinnor cyklar kan de få cykelansikte. I dag på internationella kvinnodagen drar biståndsorganisationen Diakonia igång en kampanj för jämställdhet med cykeln som symbol där vi samlar in berättelser om orimliga argument.

Tjejer manifesterar för sin rätt att röra sig fritt i samhället i Bangladesh på 8 mars. Foto: Martina Holmberg/Diakonia

”Kvinna, cykla inte, du kan få cykelansikte!” Runt förra sekelskiftet blev cykeln populär, men att kvinnor skulle cykla framstod som absurt för många män. En manlig läkare i USA menade att kvinnor kan få ett så kallat cykelansikte, och det var långt ifrån vackert. Cykelansiktet var vindpinat och förvridet av ansträngning, eller alltför upphetsat på grund av cykelsadelns stimulering.
– Det kan verka skrattretande idag, men vi hör fortfarande massor av orimliga argument för att begränsa flickors och kvinnors rörelsefrihet. I Sverige får tjejer kanske höra att deras kroppar inte är byggda för att spela fotboll, i andra länder kan det vara att kvinnor inte ska äga mark för att de är dåliga på ekonomi, eller att de inte borde cykla för att det är för farligt, säger Helena Lind, insamlings- och kommunikationschef på Diakonia.

Cykeln ger frihet
I dag den 8 mars drar Diakonia igång kampanjen Trotsa cykelansiktet, och tillsammans sätter vi fokus på de orimliga argumenten i Sverige och i världen. I kampanjen samlar vi in berättelser från allmänheten och manifesterar för ökad jämställdhet på olika platser i Sverige. På www.cykelansiktet.se går det att gå in och berätta om argument en har fått höra och varför de är orimliga.
Diakonias insamlings- och kommunikationschef Helena Lind befinner sig i Bangladesh och deltar i en cykelmanifestation på kvinnodagen där unga tjejer kräver sin rätt att röra sig fritt i samhället.
– Tanken med kampanjen är både att lyfta ojämställdheten i Sverige och att stötta kvinnors rörelsefrihet i andra länder. När en flicka sätter sig på en cykel här i Bangladesh är det en revolution, både för henne och för samhället hon lever i. Det gör att hon kan ta sig till skolan säkert på egen hand och därigenom fortsätta plugga i stället för att stanna hemma, och riskerna för att hon blir bortgift tidigt minskar, säger Helena Lind.

www.cykelansiktet.se

#cykelansiktet

"Killar tycker inte om tjejer som är smartare än dem, försök att spela lite dum!"
- Evelina

"Största problemet med er kvinnor är att ni föder barn, det blir ju en kostnad för företaget."
- Hanna

Julklappen som glädjer fler än en20.11.2018 07:25:00 CETPressmeddelande

​Ny rapport: Livsmedelsjättar måste ta ökat ansvar för vattenbrist i Ica-dalen i Peru13.11.2018 06:20:00 CETPressmeddelande