”Det räddar minst 60 000 jobb” – Almega om det förlängda permitteringsstödet

Stödet för korttidsarbete till företag som drabbats av coronapandemin förlängs med ett halvår till den sista juni nästa år.

Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega

– Vi har efterfrågat besked länge och är givetvis nöjda. Ersättningen för korttidsarbete har varit den enskilt mest effektiva åtgärden när det gäller att behålla företag och jobb, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.

Av en färsk enkätundersökning bland Almegas medlemmar framgår att 45 procent av de som sökt stöd har kunnat undvika konkurs tack vare detta. Dessutom har hela 90 procent kunnat undvika att säga upp personal genom permitteringar.

– För många företag i tjänstesektorn innebär dagens restriktioner i praktiken näringsförbud och coronakrisen är alltjämt lika påtaglig som den var i april. Bland våra medlemmar är det en klar majoritet som behöver korttidsstöd även 2021, säger Andreas Åström.

Enligt beräkningar som Almega har gjort utifrån SCB:s arbetskraftsundersökning och statistik från Arbetsförmedlingen har 35 000 personer inom den privata tjänstesektorn hittills under pandemin blivit av med jobbet. Dessutom skulle ytterligare jobb försvinna utan möjlighet till korttidsarbete.

– Ett förlängt stöd räddar minst 60 000 jobb. Så många är idag antingen varslade eller permitterade bara inom tjänstesektorn. Att förlänga stödet för korttidsarbete ökar möjligheten att rädda dessa jobb, säger Andreas Åström.

– Tillsammans med förslagen om att förlänga omställningsstödet och anståndet för skatteinbetalningar betyder ett förlängt stöd för korttidsarbete att företagen får en rimlig chans att rida ut stormen, säger Andreas Åström.

Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega

Almega i mål med årets första kollektivavtal – Fastigheter branschavtal18.11.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Almega Tjänsteförbunden Fastighetsarbetsgivarna har idag tillsammans med Fastighetsanställdas förbund träffat ett nytt kollektivavtal för Fastigheter branschavtal. Det är det första av 130 avtal som Almegas förbund träffar i årets avtalsrörelse. Det nya avtalet sträcker sig över 29 månader med en total löneökningsnivå på 5,4 procent. Inom kostnadsramen ryms även pensionsavsättningar.