Det ska kännas tryggt att låna pengar

Sponsrad.
Har du någon gång funderat på att låna pengar, men inte vet vart du ska börja? Eller känner du att det är en marknad som är svår att sätta sig in i? Du är inte den första. Många människor lånar pengar idag för att kunna resa, köpa den där teven som man har tittat på så länge eller till oväntade utgifter i vardagen. Det har till och med blivit till en trend. Eftersom det är så många som gör det, finns det också mycket information att hämta om lån och räntor, för att du ska kunna säkra dig ett tryggt lån. Läs med här, för att få inspiration till vad du ska tänka på!

Det finns riktigt många olika långivare idag och att låna pengar är väldigt lätt och något som man snabbt kan göra. Men även om det är så enkelt, är det viktigt att ha de riktiga informationerna om lånet. En överraskande hög ränta i slutet av månaden är knappast något som är positivt för någon. Här kommer tre tips på vad du ska ha koll på.

Löptid – vad är det?

För det första ska du ha koll på löptiden på det lån du önskar att ta. Löptiden innebär perioden från den dagen man tecknar lånet till den dagen hela lånet är återbetalat. Många gånger är löptiden fastsatt hos de olika långivarna, och därför är det viktigt att du har koll på när beloppet ska vara tillbakabetalt. Eftersom olika långivare har olika löptider är det fördelaktigt för dig att hitta den långivaren som passar till dina behov. Om lånet har en fast löptid innebär det att långivaren har fastsatt den dagen, lånet ska bara tillbakabetalt på. Det är såklart viktigt att ha denna fasta löptid i åtanke, när du väljer nästa lån.

Ha koll på den effektiva räntan

För de flesta låter inte uttrycket effektiv ränta särskilt spännande, men det är också en viktig aspekt att ta med när man ska låna pengar. För att göra det enkelt kan man se den effektiva räntan som lånets prislapp. Det är alltså lånets alla kostnader tillsammans som ger den effektiva räntan. Det är därför ett perfekt sätt att hitta ett bra lån på, att jämföra olika effektiva räntor. En effektiv ränta beror på löptiden på lånet, beloppet, hur mycket du önskar att låna, samt hur stor risken är för långivaren. När du har koll på detta, kan du vara mycket mer trygg med ditt lån, eftersom det inte kommer några negativa överraskningar i slutet på månaden.

Vad lånar du till?

Att dagens samhälle är så pass digitaliserat är positivt för den svenska lånemarknaden. Lånemarknaden blir mer transparent, eftersom det är så lätt att hitta informationen på nätet kring olika lån. Löptiden, den effektiva räntan och villkoren för de olika lånen kan enkelt jämföras på nätet. På det här sättet kan man få en skräddarsydd lösning till sin egen ekonomi. Så vad önskar du att låna pengar till? Några av de vanligaste grunderna till att låna pengar är till billån, till bostaden och därmed till att renovera, till semester och resor och till shopping.

Nu har du lite mer kött på benen till att veta vad du ska ha koll på när du ska låna pengar. När du kollar på räntan, ska du även kolla in den effektiva räntan som slutligen är själva prislappen på lånet. Löptiden ger dig inblicken i hur länge själva låneperioden fortsätter och till sist ska du ha koll på kraven och villkoren hos de olika långivarna. När du har en inblick i detta, är det mycket lättare att ha kontroll på lånet och du kan tryggt köpa bilen, resan, byggmaterial till huset eller något helt annat.

Vestergade 48H, 2 sal

Heymedia Partners er Skandinaviens førende agentur indenfor linkbuilding, pressemeddelelser og outreach.

De bästa kanalerna för kostnadseffektiv marknadsföring23.2.2021 13:14:48 CETPressmeddelande

Vi är i en tid nu när marknaden transformeras på grund av en revolutionerande lågkonjunktur. Den digitala utvecklingen styr och vår syn på marknadsföring förändras och blir alltmer digitalt inriktad. Idag tillbringar människor en större del av sin tid online och många företag som arbetat i kontorslokal arbetar istället i enskildhet, på avstånd online. Möten sker via olika onlinekanaler och det fysiska mötet är idag inte lika frekvent förekommande som tidigare.