Det starkaste kvartalet i koncernens historia skapar ett år med god tillväxt och stärkt lönsamhet

När första året med koncernens nya namn Moment Group summeras kan jag konstatera att arbetet med att skapa en tydligare struktur med fokuserade affärsområden och vår strategi att växa inom upplevelseindustrin via förvärv har fallit mycket väl ut. Inte minst då det fjärde kvartalet under 2017 blev det resultatmässigt starkaste i koncernens historia med ett rörelseresultat på 54 msek.

Koncernen växte under året med 22%, varav 6,2% var organiskt och 15,8% via förvärven av Minnesota och Ballbreaker. Totalt uppgick årets omsättning till 1 023 msek (850 msek). Jag ser en fortsatt tillväxtpotential under 2018 i befintliga verksamheter via exempelvis vår öppning av Kungsportshuset i Göteborg och 2Entertains expansion till Tyskland, samt via ytterligare förvärv inom upplevelseindustrin.

Under 2017 stärktes rörelsemarginalen pro-rata till 3,7% (-1,2%). Helårsresultatet EBIT uppgick till 29,4 msek (-7,9 msek) med EBITDA 44,3 msek (8,4 msek). Samtidigt har koncernens resultat belastats med 5,6 msek för kostnader inom Wallmans Group i samband med öppningen av Kungsportshuset i Göteborg. Dessutom tillkommer helårseffekter av genomförda förvärv på ytterligare ca 3 msek, som en följd av att bolagen inte ägdes under hela 2017. Beaktas dessa poster uppgår koncernens justerade EBITDA-nivå på helårsbasis till ca 53 msek.

Under fjärde kvartalet har vi sett en stark efterfråga i samtliga våra affärsområden och på ett antal av våra arenor/föreställningar har det varit utsålt under fjärde kvartalet. Som en följd av det förbättrar våra två största affärsområden Live Entertainment (2Entertain) och Venues (Wallmans Group inklusive Ballbreaker) sin lönsamhet mot föregående år. Även inom Event (Hansen och Minnesota) utvecklades vi totalt sett starkt. Det går dock i praktiken att härleda till vårt förvärv av Minnesota, medan däremot Hansen inte nådde sina helårsmål pga en sämre inledning av året. Under hösten har vi sett en stark efterfråga på eventmarknaden och vi ser därför en positiv utveckling in i 2018 för hela affärsområde Event.

Arbetet med vår tillväxtstrategi fortlöper och vi ser positivt på, och utvärderar för tillfället, möjligheten att genomföra fler förvärv inom upplevelseindustrin. Moment Group har därför anlitat Carnegie för att utvärdera olika finansieringsalternativ.

Sammantaget ser jag att året blev ett viktigt steg i vår strävan att etablera Moment Group som den ledande aktören inom upplevelseindustrin. Vi har nu en spännande position med oss in i 2018 och förhoppningsvis kommer vi aktieägare att uppleva ett år med mycket hög aktivitetsnivå!

Göteborg 9 februari 2018

Pelle Mattisson

VD/Koncernchef pelle.mattisson@momentgroup.com

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.