Det stora kunskapstappet måste hämtas igen

- Det är nu viktigt att det görs kontinuerliga riskbedömningar vid eventuella lokala utbrott i skolan till hösten. Det måste finnas beredskap och strategier om smittspridningen åter snabbt ökar. Arbetsgivare och huvudmän måste ta sitt ansvar och i samarbete med våra företrädare planera verksamheten. Det säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en kommentar till dagens besked att skolan ska återgå till närundervisning som norm till hösten.

- Dagens besked betyder att vi nu arbetar för en återgång till mer eller mindre normal verksamhet i skolan till hösten. Dock är det viktigt att det görs kontinuerliga riskbedömningar vid eventuella lokala utbrott, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

- Det måste finnas beredskap och strategier om smittspridningen åter snabbt ökar.

- Vi lärare har haft en mycket hög arbetsbelastning under de senaste tre terminerna. Nu behöver vi och eleverna en trygg och lugn verksamhet i skolan.

- Det stora kunskapstappet som riskerar att bli följden behöver nu återtas och hämtas igen! Det betyder att arbetsgivare och huvudmän måste ta sitt ansvar och i samarbete med våra företrädare planera verksamheten, avslutar Åsa Fahlén.

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med nästan 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Fackförbund för lärare och skolledare tecknar avsiktsförklaring om ny organisering18.6.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund har fört samtal om en ny organisering inom utbildningssektorn. Samtalen mellan förbunden har varit konstruktiva och förbunden har därför tecknat en avsiktsförklaring som ska vara en grund för den fortsatta dialogen mellan förbunden. Avsiktsförklaringen syftar till att etablera en ny organisering inom utbildningssektorn från och med den 1 januari 2023.