Det världsledande bolaget inom biokonvergens, CELLINK vinner Göteborgs Companipris

Årets vinnare av Göteborgs Companipris, bioteknikbolaget CELLINK möjliggör utveckling och produktion av mänsklig vävnad tack vare 3D bioPrinters. Bolaget som bland annat genom flertalet förvärv har tagit ett stort steg in på marknaden för biokonvergens prisas för sin entreprenörsresa och innovativa lösningar som skapar framtidens medicin.

Årets vinnare av Göteborgs Companipris, bioteknikbolaget CELLINK möjliggör utveckling och produktion av mänsklig vävnad tack vare 3D bioPrinters. Foto:CELLINK

− Som internationellt företag som startade sin resa i Göteborg är jag extra stolt över att ta emot Göteborgs Companipris, säger Erik Gatenholm, VD och medgrundare av CELLINK.

När Erik Gatenholm flyttade till Göteborg från USA 2014 hade han ambitionen att göra framtidens medicin tillgänglig för fler. Eriks pappa, Paul Gatenholm, forskare inom bioprinting, hade tagit fram ett banbrytande biobläck som bestod av alger och cellulosa. CELLINKs resa startade när Erik tillsammans med Héctor Martínez och Gusten Danielsson köpte de immateriella rättigheterna från sin far och kombinerade bläcket med en lokalt, egenutvecklad 3D bioprinter. Drivkraften var inte bara att bilda ett företag utan även att utmana gamla strukturer inom branschen och testa nya arbetssätt inom Life Science.

− Vi utmanar ständigt branschen genom våra innovativa och starka erbjudanden inom biokonvergens. Vi drivs av nyfikenhet och vilja att förändra genom att kombinera och dra nytta av teknologier för att lösa de svåraste utmaningarna inom Life Science. Tillsammans med mina 800 kollegor jobbar vi med våra kunder och samarbetspartner för att skapa framtidens medicin, säger Erik Gatenholm.

Från sitt Göteborgskontor expanderade bolaget snabbt till USA, Eriks hemmamarknad och den viktigaste marknaden för bolaget. Idag finns CELLINKs produkter i över 2 000 labb i fler än 65 länder och har majoriteten av de 20 största läkemedelsbolagen som sina kunder.

− En entreprenörsresa som gått i omänsklig fart, och framförallt imponeras vi över CELLINKs banbrytande och innovativa forskning som tagit livsavgörande kliv framåt inom Life Science och skapat ett världsledande företag som sätter Göteborgsregionen på kartan, säger Kristin Mari Riera projektledare Näringslivsgruppen Göteborg & Co.

Fakta om Göteborgs Companipris:

• Näringslivsgruppen Göteborg & Co delar varje år ut Göteborgs Companipris till framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen.
  • Priset består av 25 000 SEK och en silverstatyett.
  • Göteborgs Companipris har sedan det instiftades 1994 mottagits av cirka 60 företag.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Foto2_CELLINK
Erik Gatenholm_CELLINK

Imorgon öppnar bokningen för Göteborgs Kulturkalas9.8.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Imorgon tisdag, den 10 augusti klockan 10 öppnar bokningen av årets programpunkter på Göteborgs Kulturkalas, 20–22 augusti. Säkra dig en plats på just din favoritprogrampunkt. Missa inte årets nyhet Kulturpresenten, utomhusbion på Götaplatsen, teaterföreställning, barn- och ungdomsaktiviteter i Kviberg och allt annat som händer på 70 platser i hela Göteborg. Kolla in programmet och boka en plats på goteborgskulturkalas.se.