Det vidgade Ideon har nu verksamhetschef på plats

Bred samverkan ska vidareutveckla och vidga Ideon-varumärket på det område som numera omfattar 500 verksamheter och 10 000 anställda. Den 1 feb tillträdde det ombildade Ideon AB: nya verksamhetschef, Mia Rolf.

Samarbetet i det ombildade och vidgade Ideon AB drivs av fastighetsbolagen Wihlborgs, Medicon Village, Vasakronan och Briggen som äger 25 % var av bolaget. Offentliga aktörerna Lunds universitet, Region Skåne och Lunds Kommun medverkar i samarbetet och finns representerade i styrelsen. Även Länsstyrelsen och Handelskammaren har varit med i utformandet av samarbetet och finns med som kravställare via SUN avtalet, som är huvudägare till varumärket Ideon. SUN avtalet riktas om till det nybildade Ideon AB. Gemensamt bildas en av Europas största tillväxtarenor med mer än 500 bolag eller verksamheter och cirka 10 000 anställda.

I det nya samarbetet tar varje part ansvar för att utveckla sin del av helheten, och behåller samtidigt sin egen unika profil, branschnätverk och ägandestruktur. Genom ett gemensamt varumärkesarbete under Ideon-flaggen vill parterna gemensamt lyfta den unika tillväxt- och kunskapsmiljön för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass.

Verksamhetschef för det ombildade Ideon AB blir Mia Rolf; entreprenör inom tjänster för tillväxtstrategier, varumärkesförflyttningar och strategisk kommunikation, samt medförfattare av management boken It´s time to ACT.

Mia Rolf har en Executive MBA från EFL i Lund, och över 20 års erfarenhet av att vidareutveckla och marknadsföra varumärken inom branscher som IT/Web, telekom, traditionell industri, läkemedel, upplevelseindustri och retail.

Verksamhetschefens fokus de första tre månaderna blir att sätta vision och rimliga mål för år 1-3, kartlägga de behov Ideon måste möta för att nå dit man vill och sätta samman det team som ska vara med och bygga framtidens internationella Ideon.

Mia Rolf lämnar under våren över VD rollen för sitt konsultbolag Walking Mountain men sitter kvar som ägare och styrelseordförande. Förhandlingar pågår med en efterträdare.

Mats Lindoff tel: 0702-58 27 17

Mia Rolf tel: 0709-100 111

Mia Rolfs linkedin profil: https://se.linkedin.com/in/miarolf

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!