Det vidgade Ideon har nu verksamhetschef på plats

Bred samverkan ska vidareutveckla och vidga Ideon-varumärket på det område som numera omfattar 500 verksamheter och 10 000 anställda. Den 1 feb tillträdde det ombildade Ideon AB: nya verksamhetschef, Mia Rolf.

Samarbetet i det ombildade och vidgade Ideon AB drivs av fastighetsbolagen Wihlborgs, Medicon Village, Vasakronan och Briggen som äger 25 % var av bolaget. Offentliga aktörerna Lunds universitet, Region Skåne och Lunds Kommun medverkar i samarbetet och finns representerade i styrelsen. Även Länsstyrelsen och Handelskammaren har varit med i utformandet av samarbetet och finns med som kravställare via SUN avtalet, som är huvudägare till varumärket Ideon. SUN avtalet riktas om till det nybildade Ideon AB. Gemensamt bildas en av Europas största tillväxtarenor med mer än 500 bolag eller verksamheter och cirka 10 000 anställda.

I det nya samarbetet tar varje part ansvar för att utveckla sin del av helheten, och behåller samtidigt sin egen unika profil, branschnätverk och ägandestruktur. Genom ett gemensamt varumärkesarbete under Ideon-flaggen vill parterna gemensamt lyfta den unika tillväxt- och kunskapsmiljön för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass.

Verksamhetschef för det ombildade Ideon AB blir Mia Rolf; entreprenör inom tjänster för tillväxtstrategier, varumärkesförflyttningar och strategisk kommunikation, samt medförfattare av management boken It´s time to ACT.

Mia Rolf har en Executive MBA från EFL i Lund, och över 20 års erfarenhet av att vidareutveckla och marknadsföra varumärken inom branscher som IT/Web, telekom, traditionell industri, läkemedel, upplevelseindustri och retail.

Verksamhetschefens fokus de första tre månaderna blir att sätta vision och rimliga mål för år 1-3, kartlägga de behov Ideon måste möta för att nå dit man vill och sätta samman det team som ska vara med och bygga framtidens internationella Ideon.

Mia Rolf lämnar under våren över VD rollen för sitt konsultbolag Walking Mountain men sitter kvar som ägare och styrelseordförande. Förhandlingar pågår med en efterträdare.

Mats Lindoff tel: 0702-58 27 17

Mia Rolf tel: 0709-100 111

Mia Rolfs linkedin profil: https://se.linkedin.com/in/miarolf

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future transportation, Smart cities, Healthtech och Smart materials.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.