Detaljplanen godkänd för Järfällahus bostadsbygge i centrala Jakobsberg

Längs poppelallén i höjd med Riddarparken kommer Järfällahus att bygga ca 135 nya lägenheter.

Den 7 juni antog Järfällas kommunfullmäktige detaljplanen som gör det möjligt för Järfällahus att bygga ca 135 nya lägenheter i centrala Jakobsberg. Fullmäktige godkände fyra nya exploateringsavtal med olika aktörer på bostadsmarknaden, varav en är Järfällahus.

Sammanlagt handlar det om 600 nya bostäder som Järfällahus, Citycon i samarbete med Riksbyggen samt Skandia Bostäder planerar att uppföra på centrala platser i Jakobsberg. Det blir både hyresrätter och bostadsrätter, men Järfällahus bygger förstås endast hyresrätter.

Vi kommer att uppföra en byggnad som fått namnet Fyra hus eftersom den liknar fyra olika höga hus som står intill varandra. Takhöjden varierar mellan fyra och åtta våningar, där de högre husen placeras mot poppelallén i höjd med Riddarparken. I den västra delen kommer det att finnas en förskola i husets bottenvåning.

Äntligen ska Järfällahus få bygga bostäder igen, säger Mikael Jämtsved, styrelseordförande för Järfällahus. Det är särskilt roligt att vi kan komplettera med nya bostäder i kollektivtrafiknära lägen.

Planerad byggstart är under 2017. Tidigast 2019 kan huset vara klart för inflyttning.

Mikael Jämtsved (MP)

Kommunalråd Järfälla

Platsen i D-området, Jakobsberg, där Järfällahus planerar att bygga ett nytt bostadshus. Foto från 2015.
Origo Arkitekters skiss över hur den planerade nybyggnationen Fyra hus kan komma att se ut. Skiss från 2015. Plats: D-området i Jakobsberg.