Detta är drömresemålet för många svenskar

Det bokas resor som aldrig förr bland hundratusentals ressugna svenskar i vårt avlånga land. När många av naturliga skäl varit mer eller mindre hemmasittande de senaste åren och nu efter att samtliga reserestriktioner har släppts världen över så rusar också bokningarna hos stora som mindre researrangörer.

Det har bland många resenärer också blivit allt vanligare att boka mera exotiska resor och en resa som har allt det som man någonsin har gått och drömt om. Exotiska resor eller paradisresor, ja man kan kalla det vad man än vill, för många svenskar så finns det ändå ett resmål som är det absoluta drömresemålet framför andra, nämligen en underbar resa till Maldiverna.

Avkoppling och roliga aktiviteter

Ö-gruppen består av närmare 1200 öar, varav cirka 200 av dessa är bebodda. Av de 200 bebodda öarna så har ungefär hälften av dessa lyxiga resorts för alla turister medan lokalbefolkningen är utspridda på den andra hälften av de bebodda öarna. Med dessa förutsättningar så kan man också vara övertygad om att man kommer till ett paradis som är lika vackert som det även är avkopplande för både kropp och själ.

Även om det är just klimatet och den totala avkopplingen som står i fokus för många som reser till Maldiverna så finns det ändå en hel del magiska upplevelser som man absolut inte får missa vid ett besök på någon av öarna.

1. Upplev världen under vattenytan

Det finns gott om dyk- och snorkelturer att boka på turistöarna. Att dyka eller att snorkla på Maldiverna är en känsla av total frihet och tyngdlöshet samtidigt som man får känslan av att simma omkring i ett enda stort kristallklart akvarium. Fiskar i världens alla färger men även rockor, delfiner och valhajar är något som man kan få uppleva om man har tur.

2. Hiking eller cykeltur

Även om målet med resan är att slappna av på de milslånga stränderna med en paraplydrink i handen så är det också en riktigt häftig upplevelse att boka en hikingtur eller att cykla runt på någon av öarna. Det är långt ifrån alla öar som erbjuder hikingturer eller att man kan hyra cykel, så när detta väl erbjuds, ja då är detta också olika bra sätt att se mera av öarna på.

3. Huvudstaden Malé

Maldivernas huvudstad Malé har strax under 200 000 invånare och utgör cirka 45% av öarnas totala befolkning. Här går tillvaron i ett lugnt och behagligt tempo samtidigt som det ger möjlighet för oss turister att shoppa allt från märkeskläder till lokala hantverk. Missa inte den lokala marknaden som bland annat erbjuder nyskördade exotiska frukter och läckerheter från havet som många tycker är bland det bästa som går att äta.

4. Besök en icke turistisk Ö

Ta tillfället i akt och besök någon av de öar där lokalbefolkningen i huvudsak bor och där det heller inte finns några stora resorts, bara detta är en härlig upplevelse i sig tillsammans med den tillhörande båtturen.

5. Allt från vattensport till golf

Förutom dyk- och snorkling i världsklass så erbjuder Maldiverna också all annan vattensport som man bara kan tänka sig. Padelboards, kanot och jetski’s kan hyras i stort sett överallt. Alla golfälskare kan också få sitt lystmäte på Maldiverna. Här finns flera banor av absolut högsta nivå att testa lyckan på och där banorna Velaa Private Island och Kuredu Resort & Spa av många anses som de två klart bästa.