Detta är vinnarna av Ideon Stipendiet 2020

Vinnare av 2020 års Ideon Stipendium går till Cicada Health och Xenergic, båda startups på Ideon innovation.

Vinnare av 2020 års Ideon Stipendium: Babak Mohammadi, VD Xenergic och Helena Linge, VD CiCADA Health.

”Vi har mycket spännande bolag i inkubatorn, liksom i resten av parken, och i år delar vi därför ut 2 st stipendier” säger Mia Rolf, VD Ideon Science Park och ordföranden i stipendienämnden.

Cicada Health optimerar, med hjälp av strukturerad data och AI, medicinsk uppföljning efter barncancer. Upp till 2/3 av barncanceröverlevare har svåra eller livshotande sena komplikationer som kräver regelbunden medicinsk uppföljning. Bolagets grundare är Helena Linge och Thomas Wiebe, bolaget bygger på ett forskningsprojekt och har vunnit Qlik Game Changer pris 2018. De har även synts i Vetenskapens Värld på SVT.

Motiveringen lyder: ”Cicada Health har på ett föredömligt sätt nyttjat vetenskap och existerande kunskap och knutit ihop detta till en för hälsovården mycket användbar ny kunskap. Det ger en möjlighet till individanpassad prevention och behandling som hindrar mycket onödigt lidande, vilket kan appliceras på fler sjukdomsbilder i framtiden. Företaget och grundaren har visat stora framsteg inom inkubatorn och vi ser en stor möjlighet för bolaget framöver”

"Det är en stor ära för mig och företaget att få motta Ideon stipendiet. Det tjänar som ett erkännande och en uppmuntran att fortsätta arbeta för att understödja preventiva insatser i sjukvården." – Helena Linge, VD Cicada Health

Xenergic har utvecklat en revolutionerande teknologi för väldigt strömsnåla datorminnen, vilket efterfrågas inom IoT och med ett utökat nyttjande av 5G. Bolaget är grundat i forskning från Lunds Universitet, och är med på NyTekniks Topp 33 lista över Sveriges mest spännande teknikstartups. Grundarna till bolaget är VD Babak Mohammadi, tillsammans med Anders Berglund, Joachim Rodrigues och Lund Universitets investeringsbolagLUHolding.

Motiveringen lyder: "Xenergic har med sitt internationella team och forskningstunga teknologi vågat utmana minnestillverkare i hela Världen. Bolaget har under sin tid gjort stora framsteg och närmat sig marknaden väldigt snabbt. Med grunden i världsledande forskning från Lunds Universitet har bolaget utvecklat energisnåla minnen som öppnar nya dörrar för vad som är möjligt inom bl.a. IoT-världen. Bolaget och VD har visat stora framsteg och det ska bli mycket spännande att se hur stort detta bolag kan bli.”

”Vi har funnits på Ideon sedan vi grundade bolaget, så vi vet hur många riktigt bra och hårt arbetande bolag här finns! Väldigt kul att vi får priset med tanke på den hårda konkurrensen. Jag vill även passa på att tacka Ideon Innovation och alla andra företag som stöttat och bollat idéer under vår resa fram till nu.” – Babak Mohammadi, VD Xenergic

Både Helena Linge och Babak Mohammadi har erhållit Ideon Sharp Minds mentorer under 2019-2020 i Ideons Mentorskapsprogram. Mentor till Helena Linge är Christer Fåhreus, grundare av bla Cellavision, Flatfrog och EQL Pharma och mentor till Babak Mohammadi är Mats Lindoff, medgrundare av Combain, tidigare ansvarig för att lansera Bluetooth på Ericsson.

Om stipendiet

Ideon Science Park har tidigare delat ut stipendier till Ideonbolag via Stiftelsen Ideon Societeten, en grupp individer med stor påverkan under Ideons tidiga uppbyggnadsfas. När Ideon fyllde 35, 2018, beslutade Ideon Societeten att avveckla sig själv och överföra medlen till Ideon AB, som fortsätter att dela ut stipendierna så länge medlen tillåter.

Stipendiet är på 25 000 SEK och följande kriterier ska gälla för en nominering och vinst.

Bolaget bör:

• Vara Ideonföretag (sitter på Ideon Science Park)
  • Ha stor tillväxtpotential
  • Innovationen ska gärna ha sin grund i forskning
  • Företaget ska vara kvar i kategorin Startup, dvs fortfarande få anställda, i uppstartsskede, ej äldre än 5 år
  • Visar gott entreprenörskap
  • Pengarna skall kunna göra skillnad

Vinnarna utses av en stipendienämnd. I den sitter, i enlighet med önskemål från Ideon Societeten:

• Ola Andersson, VD, Ideon Innovation
  • Bodil Rosvall Jönsson, VD för BRJ Management AB med gedigen erfarenhet kring innovationsbolag och start-ups.
  • Mia Rolf, VD Ideon AB (Ideon Science Park)
  • Sven Thore Holm i egenskap av person med koppling till näringslivet och med erfarenheter från finansiering av tidiga projekt, samt fd Preses i Ideon Societeten

Kontakt: Mia Rolf, 0709-100 111

Vinnare av 2020 års Ideon Stipendium: Helena Linge, VD CiCADA Health. Pris utdelat av Mia Rolf, VD Ideon Science Park och Emma Troedsson, Företagsutvecklare Ideon Innovation.
Vinnare av 2020 års Ideon Stipendium: Babak Mohammadi, VD Xenergic. Pris utdelat av Mia Rolf, VD Ideon Science Park och Emma Troedsson, Företagsutvecklare Ideon Innovation.

Trots Corona-krisen: Snacks-företaget RENJER presenterar fyra nya produkter12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Förra året lyckades det svenska företaget Renjer Snacks AB att öka sina intäkter till nästan 12 miljoner kronor. Företaget har utvecklat varumärket RENJER som ett hållbart och näringsrikt viltkötts-alternativ till Beef Jerky. Enligt medgrundaren och VD Alex Kirchmaier så har företaget, som grundades år 2017, lyckats sälja mer än en halv miljon av deras produkter år 2019. Coronakrisen har dock haft en stark inverkan på flera av RENJERs försäljningskanaler och har stoppat deras tillväxt för stunden.

Juniorprogrammerare får fortsätta efter praktik i Coronatider- MatchIT programmet övergår i metodbeskrivning2.6.2020 14:58:31 CESTPressmeddelande

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen - mitt under Coronatider. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park. Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Nu övergår projektet i metodbeskrivning och metodspridning.

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CETPressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.

57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!25.11.2019 13:45:23 CETPressmeddelande

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.