Detta har jag sett fram emot!

Den 1 maj i år tillträdde jag som tillförordnad VD/Koncernchef för Moment Group. Jag har min bakgrund i konsumentvarubranschen och har haft ledande positioner i konsumentvaru- och serviceföretag såsom Carlsberg, Selecta, Procter & Gamble m fl. Nuförtiden har jag fokuserat på kortare uppdrag som interims VD och kommer närmast från tjänsten som tillförordnad VD för den svenska klädkedjan Twilfit, som vi tog igenom en företagsrekonstruktion och försäljning.

Otto Drakenberg

Det jag är speciellt motiverad av är att åstadkomma kraftfulla och varaktiga lönsamhetsförbättringar och det är något jag vill bidra med också inom Moment Group, för såväl aktieägarnas som medarbetarnas bästa!

När jag tidigare i år rekryterades till rollen som tf VD/Koncernchef för Moment Group kunde ingen av oss föreställa sig vilken annorlunda situation vi och vår koncern skulle befinna oss i redan nu under våren. Det som attraherade mig mest med att anta utmaningen som tf VD/Koncernchef för Moment Group är att jag bedömer att det finns en stor inneboende lönsamhetspotential i flera delar av koncernen och att vi har en mycket stark know-how i våra verksamhetsområden, som alla är bland de bästa inom sin del av upplevelsebranschen. Därtill har styrelsen uttalat en stark önskan om att bolaget skall nå verklig lönsamhetsförbättring på relativt kort sikt. Allt detta sammantaget är riktigt bra förutsättningar anser jag!

Mitt uppdrag är att fortsätta det viktiga arbetet med att skapa en kraftfullt förbättrad lönsamhet för koncernen, som påbörjats under Josefin Dalums ledning. Men först måste jag och ledningen säkerställa att vi tar oss igenom nuvarande situation där den övervägande delen av våra verksamheter, till följd av myndighetsbeslut, står helt stilla med en mycket ansträngd likviditet som följd.

Här och nu är det avgörande att vi fortsätter att minska vår kostnadsmassa så att den hålls till ett minimum under den nästan helt nedstängda period vi går igenom, samtidigt som vi måste skapa förutsättningar för att vara snabbfotade när väl affärsmöjligheterna öppnar upp igen. Vi ser också kontinuerligt över alla de offentliga stödåtgärder som tillgängliggörs så att vi får maximal draghjälp av dessa samtidigt som kartläggning och diskussioner med aktörer kopplat till bolagets långsiktiga finansiering fortsätter.

Att coronaopandemn drabbar oss nu är speciellt tråkigt då starten av 2020 visade tydliga tecken på förbättringar inom flera av våra verksamhetsområden. Jag är övertygad om att vi kan återta det momentum som fanns i koncernen i början av året när väl hjulen i samhället börjar snurra igen och de mötesrestriktioner som just nu lamslår vår bransch upphävs. Därför vill jag att våra verksamheter, samtidigt som de hanterar coronarelaterade effekter, även planerar för en snabb och lönsam återhämtning så snart det är möjligt.

För att vi skall vara framgångsrika på kort och lång sikt är det min erfarenhet att det krävs några saker;

Få rätt fakta och idéer på bordet – vi skall fatta våra beslut så långt det går på en kombination av känsla för affären, erfarenhet och databaserad analys– inte enbart känsla och erfarenhet.

Ta de tuffa besluten – vi måste våga ta alla beslut som säkrar bolagets överlevnad och sätter oss i rätt position för lönsam tillväxt när möjligheterna återigen uppstår.

Ta personligt ansvar för att verkligt samarbete kommer till stånd – vi måste utnyttja den enorma kompetens och erfarenhet som finns inom koncernens verksamhetsområden, i ledningen och i styrelsen. När vi gör detta på ett proaktivt och prestigelöst sätt är jag säker på att vi kan gå stärkta ur detta stålbad.

Genomför allt väsentligt som beslutats – när vi väl tagit beslut om något så är det 100% kraft på genomförandet som gäller.

Dessa fyra saker låter kanske inte märkvärdiga var för sig, men när de kombineras och sätts i system är det ett väldigt kraftfullt verktyg som kommer göra Moment Group till en vinnare på vägen framåt!

tf VD/Koncernchef

Första Långgatan 3

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Magnus Carlsson erövrar Hamburger Börs med en partyversion av succén ”Från Barbados till Gamla Stan”30.3.2021 09:01:06 CEST | Pressmeddelande

2Entertain - part of Moment Group Magnus Carlsson behöver knappast någon yvigare presentation. Med åtta tävlingsbidrag i Melodifestivalen och som sångare i det klassiska bandet Barbados är det få som inte har nynnat på hitsen ”Kom hem” och ”Se mig”. Mångsidigheten gav honom även en plats som en av fyra discodivor i världsgruppen Alcazar samtidigt som Magnus hela tiden varit en av Sveriges största soloartister. Med närmare 40 guld- och platinaskivor, tre Grammisar och en mängd andra utmärkelser, programledarjobb och musikalroller är han en våra mest folkkära artister. Därtill har han turnerat över hela världen under sin gedigna karriär och har en låtskatt likt få andra i branschen. Nu laddar Magnus Carlsson för ett av sina största projekt någonsin - med anrika Hamburger Börs i Stockholm som adress med premiär den 16 september. ”Jag kommer äntligen få chansen att leverera extra allt med extra allt. En show som inbjuder till fest och ren glädje, och jag ger mig inte förrän hela Hamburger

Martin du Hane har utsetts till ny tf VD och Koncernchef för Moment Group22.3.2021 11:18:35 CET | Pressmeddelande

Styrelsen har utsett Martin du Hane till ny tf VD/Koncernchef för Moment Group. Han är sedan februari 2020 tf Group CFO i bolaget och kommer att inneha båda befattningarna tills en permanent VD/Koncernchef är på plats. Martin du Hane tar över som tf VD/Koncernchef idag den 22 mars och tidigare tf VD/Koncernchef Otto Drakenberg kommer att vara kvar i bolaget fram till den 31 maj för att bistå i specifika frågor. Styrelsen har påbörjat rekryteringsprocessen för att finna en permanent VD/Koncernchef med målsättningen att ha en person på plats under hösten.

SUPERHYLLADE  ”OH WHAT A NIGHT” BLIR ONLINE EVENT 16 APRIL 22.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

2Entertain - part of Moment Group För nästan precis ett år sen spelades ”Oh What a Night” med fyra av Sveriges främsta musikalartister David Lindgren, Peter Johansson, Robert Rydberg och Bruno Mitsogiannis för utsålda arenor runt om i Sverige. Arenaturnén sågs av över 50.000 fans och kröntes med spelning i ett fullsatt Ericsson Globe den 6 mars. Nu gör artisterna bakom succén ett efterlängtat online event, inspelat LIVE på China Teatern. Eventet sänds exklusivt fredagen den 16 april. - Vi fick så otroligt mycket fin feedback från alla håll när vi gjorde ”Oh What a Night” för ett år sen. Kändes verkligen som vi fyllde ett tomrum, berättar Peter Johansson. - Ja, och nu har ju folk ett tomrum till att fylla, abstinensen efter musik och upplevelser, så det ska bli fantastiskt kul att få göra detta, fyller David Lindgren i. Artisterna och de nära vännerna har lagt mycket tid på rätt upplägg för eventet. Det kommer att bjudas på en härlig mix av unika unplugged-versioner av artisternas favor

Ny möjlighet att se online eventet Tomten & Bocken17.12.2020 18:26:18 CET | Pressmeddelande

Showen Tomten & Bocken skulle livesändas på kvällen onsdag 16 december, men på grund av tekniska problem utanför vår kontroll så gick tyvärr inte sändningen att genomföra. Alla som köpt biljett har eller blir inom kort informerade via mejl och ges möjlighet att se showen hela helgen, från fredag 18 december kl.15.00 till söndag 20 december kl.23.00. - Det har varit viktigt för oss att hitta en lösning så att alla som har köpt biljett får möjlighet att se showen eller erhålla pengarna tillbaka. Jag vill också rikta ett stort tack till er alla för visad förståelse, säger Danny Theis på streamingplattformen Gigset. - Efter att showen inte kunde sändas som planerat, har fokus varit på att fullfölja uppdraget mot kunderna och leverera en trygg och säker sändning, utan yttre påverkan och/eller tekniksabotage, säger Mattias Rosberg på ansvarig teknikleverantör Adeprimo. - Det känns fint att vi nu kan ge biljettköparna möjligheten att se showen valfri tid under hela helgen och att äntligen få

BILJETTRUSNING TILL ONLINE-EVENTET ”TOMTEN & BOCKEN” 16 december14.12.2020 10:09:54 CET | Pressmeddelande

I förra veckan släpptes biljetter till online-eventet ”Tomten & Bocken – En slags julshow” med Måns Zelmerlöw och Per Andersson. Biljettrycket har varit enormt och sticker ut i antalet i jämförelse med andra aktuella nordiska livestreamade event. Med nya tekniska möjligheter och underhållning i världsklass kommer online-eventet bli något utöver det vanliga. Showen sänds exklusivt på ShowticTV onsdag den 16 december kl 19:45.

DEN HYLLADE JULSHOWEN ”TOMTEN&BOCKEN” SÄNDS ONLINE – EN UNIK KVÄLL DEN 16 DECEMBER LIVE TILLSAMMANS MED MÅNS ZELMERLÖW & PER ANDERSSON!30.11.2020 09:33:50 CET | Pressmeddelande

Måns Zelmerlöw och Per Andersson har gjort succé med showen ”Tomten & Bocken - En slags julshow” på Hamburger Börs i Stockholm. Exceptionella tider kräver exceptionell kreativitet och så föddes idén till den unika julshowen. Nu när showen inte längre kan spelas på Hamburger Börs, så ges istället fler möjligheten att uppleva showen via ett unikt online-event den 16 december. Biljetterna släpps idag 30 november kl. 10.00!