DHR hade möte på socialdepartementet - vill ha en ursäkt

DHR träffade idag statssekreteraren på socialdepartementet för att inleda det som vi hoppas blir en process till en officiell ursäkt för övergrepp och vanvård.

Idag träffade DHR Tobias Lundin Gerdås, statssekreterare för socialminister Lena Hallengren. DHR:s förbundsordförande Åsa Strahlemo och förbundssekreterare Ken Gammelgård överlämnade boken ”Gamla synsätt spökar än” av Margareta Persson. Vi hoppas att mötet kan bli inledningen på en officiell ursäkt för de övergrepp och den vanvård som skett på institutioner runt om i Sverige.

Åsa Strahlemo betonade också vikten av kunskapsspridning för att liknande saker aldrig ska hända igen.

– Vi fick löfte om att frågan ska föras vidare inom departement och regering, säger förbundssekreterare Ken Gammelgård. Vi förutsätter att regeringen anser frågan så pass angelägen att vi faktiskt får en officiell ursäkt utan att frågan dras i långbänk.

-DHR vill ha en förbehållslös ursäkt från staten.

-Vi vill att mer görs för att garantera ett liv fritt från vanvård och övergrepp.

-Ge oss ett minnesmärke eller en minnesplats. Många av dem som dog fick inte ens en egen grav.

För mer info kontakta

Förbundsordförande Åsa Strahlemo, tel: 070 5088029