DHR kommenterar remiss om assistans: ”Bra med krav på tillstånd”

DHR tycker att förslaget om krav på tillstånd för assistansanordnare är bra. Det är dock viktigt att den assistansberättigade kan få stöd i valet av utförare, så att oseriösa aktörer kan undvikas.

DHR har svarat på remiss S2020/09872: ”Utbetalning av ersättning för personlig assistans endast vid tillstånd”. Där föreslås bland annat att assistansersättning som huvudregel inte ska betalas ut för personlig assistans som har utförts i en enskild verksamhet som har bedrivits utan tillstånd.

Om verksamheten under avtalstiden har haft ett tillstånd som återkallats, eller på annat sätt har upphört att gälla, ska ersättning ändå betalas ut för assistans som har utförts innan den assistansberättigade har underrättats om att verksamheten saknade tillstånd.

-        Vi tycker att det är bra att det ställs krav på tillstånd för den personliga assistansen eftersom det är en förutsättning för god kvalitet. Det är dock viktigt att den assistansberättigade kan få stöd i valet av utförare, så att oseriösa aktörer kan undvikas, säger Åsa Strahlemo, förbundsordförande för DHR.

Hon menar också att individen kan behöva tid och hjälp att hitta ny assistans, om en anordnares tillstånd att bedriva verksamhet upphör att gälla.

Avtal

Ett annat förslag som DHR anser är positivt är att regeringen bör lämna i uppdrag till Socialstyrelsen att samråda med Försäkringskassan i ett par väsentliga frågor. Det handlar om att analysera vilka frågor som kan vara viktiga för anordnaren och den assistansberättigade att reglera i ett avtal, men också om att ta fram information om betydelsen av att dokumentera avtalsvillkoren skriftligt.

-        Det vore bra om intresseorganisationer som arbetar med frågan kunde få möjlighet att lämna synpunkter i det arbetet. Våra kunskaper är helt nödvändiga i sammanhanget, säger Åsa Strahlemo.

För fler kommentarer, var god kontakta: Åsa Strahlemo, förbundsordförande, DHR – Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet, telefon 070 – 50 88 029, asa.strahlemo@dhr.se

”Jag var 16 år när jag erbjöds förtidspension”22.3.2021 08:16:52 CET | Pressmeddelande

Kvinnor med funktionsnedsättningar är överrepresenterade bland personer med ekonomiska bekymmer och dålig hälsa. På torsdag lanserar DHR en film där kvinnor själva berättar om sin situation och hur de blivit bemötta. ”Jag var 16 år när jag erbjöds förtidspension, det säger allting om hur de såg på mig som människa och mina möjligheter att få ett vanligt jobb”, säger Emelie som medverkar i filmen.

Pressinbjudan till riksdagsseminarium: Staten behöver ge en officiell ursäkt till dem som bott på institution9.3.2021 07:49:24 CET | Pressinbjudan

Vipeholmsanstalten och andra institutioner för personer med funktionsnedsättning är en del av Sveriges historia som många inte känner till. Nu arrangerar DHR och FUB tillsammans med Liberalerna ett digitalt riksdagsseminarium, där vi lyfter historiska fakta och förklarar varför staten behöver ge alla de människor som placerades på dessa institutioner en offentlig ursäkt.