DHR kommenterar vaccinering i fas 2: ”Mycket bra att människor med personlig assistans får vaccin snabbt”

I dag blev det klart att personer som är 18 år och äldre och som får insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) ska erbjudas vaccin i fas 2. Den andra fasen väntas kunna komma igång i februari 2021.

Erbjudandet om vaccin i fas 2 gäller även personer som är 18 år och äldre och som har beslut om assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken samt personal inom vård och omsorg, inklusive LSS, som arbetar nära patienter och omsorgstagare.

-        Detta är väldigt bra nyheter och det känns som ett kvitto på att beslutsfattarna har lyssnat på funktionshinderrörelsen. Flera förbund har påtalat vikten av att den här gruppen människor får skydd så snabbt som möjligt, eftersom de är extra sårbara vid sjukdom, säger Åsa Strahlemo, förbundsordförande för DHR.

Hon menar att många av dem som har insatser enligt LSS, exempelvis personlig assistans, har levt med påtaglig oro och ovisshet under lång tid, med stor risk för smitta.

-        Nu hoppas vi att alla som erbjuds vaccin också tackar ja till detta – oavsett om de tillhör en riskgrupp eller ej, säger Åsa Strahlemo.

Hon påpekar också hur viktigt det är att människor fortsätter att följa myndigheternas rekommendationer om att hålla avstånd och att hålla ut under ett bra tag framöver;

-        Eftersom vaccin ges i två doser och det tar tid innan det verkar får vi räkna med att leva med restriktioner i vår vardag under många månader framöver.

För fler kommentarer, var god kontakta: Åsa Strahlemo, förbundsordförande, DHR – Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet, telefon 070 – 50 88 029, asa.strahlemo@dhr.se

Mer information finns på Folkhälsomyndighetens hemsida:

”Jag var 16 år när jag erbjöds förtidspension”22.3.2021 08:16:52 CET | Pressmeddelande

Kvinnor med funktionsnedsättningar är överrepresenterade bland personer med ekonomiska bekymmer och dålig hälsa. På torsdag lanserar DHR en film där kvinnor själva berättar om sin situation och hur de blivit bemötta. ”Jag var 16 år när jag erbjöds förtidspension, det säger allting om hur de såg på mig som människa och mina möjligheter att få ett vanligt jobb”, säger Emelie som medverkar i filmen.

Pressinbjudan till riksdagsseminarium: Staten behöver ge en officiell ursäkt till dem som bott på institution9.3.2021 07:49:24 CET | Pressinbjudan

Vipeholmsanstalten och andra institutioner för personer med funktionsnedsättning är en del av Sveriges historia som många inte känner till. Nu arrangerar DHR och FUB tillsammans med Liberalerna ett digitalt riksdagsseminarium, där vi lyfter historiska fakta och förklarar varför staten behöver ge alla de människor som placerades på dessa institutioner en offentlig ursäkt.

Inbjudan till riksdagsseminarium: Staten behöver ge en officiell ursäkt till dem som bott på institution1.3.2021 08:42:46 CET | Pressinbjudan