Dagens industriDagens industri

Di-gruppen köper Dagens Samhälle

Di-gruppen inom Bonnier News har idag förvärvat 100 procent av Dagens Samhälle AB. Genom affären säkras Dagens Samhälles fortsatta redaktionella oberoende samtidigt som varumärket kan dra nytta av fördelarna med att tillhöra ett stort och etablerat mediehus.

−      Vi ser fram emot att komplettera Di-gruppens starka fokus på bevakning av näringslivet och olika branscher, med journalistik om och för offentlig sektor, säger Peter Fellman, Di-gruppens affärschef.

Dagens Samhälle är ett starkt varumärke i sin sektor och har sedan 15 år bevakat de viktigaste kommunala och regionala frågorna, både med egen rapportering och med sin tunga position som debattplattform. Genom förvärvet stärks Di-gruppens närvaro i den offentliga sektorns nischer. Detta skapar grund för att fortsätta utveckla journalistik, eventverksamhet och utbildningar till nytta för beslutsfattare i kommuner och regioner. Dagens Samhälle har 47 000 läsare i veckan, enligt Orvesto Näringsliv 2019.

Di-gruppen förvärvar även Dagens Samhälle Insikt AB, som genom löpande uppdaterad data om köp av varor och tjänster gör analyser av hur offentliga medel används. Denna data använder företag som underlag vid affärer med kommuner och regioner och analyserna innebär också en ökad transparens kring offentliga affärer.

−      Vi vill fortsätta att utveckla Dagens Samhälles journalistik tillsammans med den kunniga redaktionen, och stärka positionen som den naturliga mediala mittpunkten för frågor inom kommuner och regioner, säger Peter Fellman.

För mer information vänligen kontakta:
Peter Fellman, affärschef Di-gruppen och chefredaktör Dagens industri
Tfn +46 8 573 650 86

Bonnier News är ett av Sveriges ledande mediehus och når över tre miljoner användare varje dag. Di-gruppen är ett affärsområde inom Bonnier News och samlar de svenska medieverksamheter som riktar sig mot olika branscher.

Dagens industri är den största titeln i gruppen, som kompletteras av branschtitlar i Bonnier Business Media som Resumé, Dagens Media, Dagens Medicin, Byggindustrin, Fastighetsnytt och Aktuell Hållbarhet. Till gruppen hör också nischtitlarna Pensioner & Förmåner, Fond & Bank, Energimarknaden, Risk & Försäkring, Läkemedelsmarknaden, Apoteksmarknaden, Digital Hälsa och Kommunal Hälsa. Även Privata Affärer hör till Di-gruppen.

Gemensamt för dessa titlar är målsättningen att producera fördjupande journalistik för att ge läsarna de insikter de behöver för att lyckas bättre i sina branscher.