Diakonia ger nödhjälp i Moçambique

Skadorna är enorma efter cyklonens Idais slag mot Moçambique, och nu skapar skyfall kaos i räddningsarbetet. Diakonias samarbetsorganisationer finns på plats och vi startar nu en akut insamling och hjälpinsats.

Kuststaden Beira i östra Moçambique har blivit nästan totalförstörd av cyklonen Idai. Foto: Josh Estey/AP/TT

Läget är kaotiskt och hundratusentals människor har förlorat sina hem. FN kallar situationen ett mardrömsscenario och räknar med att omkring två miljoner människor i Moçambique och grannlandet Malawi är drabbade av katastrofen. Eftersom Diakonia redan har ett etablerat arbete i Moçambique kan vi snabbt samordna med hjälp av andra organisationer.

– Det är viktigt i en så kaotisk situtation att humanitära insatser samordnas så det blir kvalitet på hjälpen och den verkligen når fram. Diakonia finns på plats i landet både före, under och efter katastrofen, säger Helena Lind, insamlings- och kommunikationschef på Diakonia.

System ligger nere

Den akuta insatsen sker i samarbete med ACT Alliance som Diakonia är en del av, och lokala organisationer gör med vårt stöd det akuta arbetet. Diakonias landchef i Moçambique William Antonio Mulhovo menar att den största utmaningen i räddningsarbetet just nu är bristen på kommunikation.

– Alla system ligger nere i de drabbade delarna av landet, och eftersom vägarna är översvämmade är det väldigt svårt att uppskatta hur stor den här katastrofen är, säger han.

Samordnandet av insatsen är i full gång och organisationerna arbetar så snabbt som möjligt med att nå fram till nödställda. Vill du bidra? Swisha din gåva till 90 33 04 4, märk betalningen Katastrof.

Kontakta Diakonia i Moçambique:

Landchef William Antonio Mulhovo

E-post: williamantonio.mulhovo@diakonia.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Julklappen som glädjer fler än en20.11.2018 07:25:00 CETPressmeddelande

​Ny rapport: Livsmedelsjättar måste ta ökat ansvar för vattenbrist i Ica-dalen i Peru13.11.2018 06:20:00 CETPressmeddelande