Diakonia i Almedalen - Vilken värld vill du leva i?

Diakonia finns i Almedalen för att lyfta frågor om hur Sverige bäst bekämpar fattigdom och förtryck, och motverkar det krympande demokratiska utrymmet i världen. Bland annat i frukostseminarium med demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) och genom barnpanelens raka frågor till barnminister Lena Hallengren (S) i vårt saftmingel. På plats för samtal med politiker, civilsamhälle, näringsliv och media finns Diakonias generalsekreterare Georg Andrén.

Vi inleder veckan med måndagens frukostseminarium "Makt, mod och motstånd" där kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke, Rosaline Marbinah, generalsekreterare på Sveriges ungdomsorganisationer, LSU och Diakonias generalsekreterare Georg Andrén samtalar om vad Sverige gör för att stödja de som försvarar mänskliga rättigheter. Samtalet leds av Martin Wicklin, programledare för söndagsintervjun i P1.

Saftmingel med Barnens tankesmedja

Och så bjuder vi på saftmingel med glass när vår barnpanel ställer raka frågor om jämställdhet, yttrandefrihet och fred till barn-, äldre och jämställdhetsminister Lena Hallengren (S). Programledaren och producenten Ylva Hällen leder frågestunden.

Diakonias partiledarenkät om framtida utrikespolitiken

I Almedalen släpper vi också vår partiledarenkät 2018, där riksdagens partiledare har svarat på 14 frågor om utrikespolitiken. Det handlar bland annat om jämställdhet, företagsansvar, skatteflykt, klimaträttvisa och export av krigsmateriel. Partiledarnas svar diskuteras med Kenneth G Forslund (S) och Kerstin Lundgren (C), utrikespolitiska talespersoner för respektive parti och medlemmar av riksdagens utrikesutskott.

"Vilken värld vill du leva i?"

Med avstamp i föreställningen "Mod och motstånd" – om fem människorättsförsvarares erfarenheter av hot mot demokratin – har vi under våren fört politiksamtal runt om i Sverige. I Visby möter ni Johanna Jönsson (C), Maria Ferm (MP) och Christina Höj Larsson (V), migrationspolitiska talespersoner för respektive parti och journalisten Lilian Sjölund, författare till boken Hatad, i ett samtal om brottningen mellan höga politiska ideal och realpolitik, och om allas vårt ansvar för det fria ordet och för varandra.

Egna evenemang:

• Frukostseminarium "Makt, mod och motstånd"
      Tid: Mån 2/7, 8.30-9.30 Plats: Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
      Medverkande: Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister, Miljöpartiet, Georg Andrén, generalsekreterare, Diakonia, Rosaline Marbinah, ordförande Sveriges ungdomsorganisationer, LSU. Moderator: Martin Wicklin, programledare för söndagsintervjun i P1. Mer information
    • Saftmingel med glass – Barn ställer raka frågor till politiker och kräver raka svar om mänskliga rättigheter
      Tid: Mån 2/7, 17-18 PlatsVårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
      Medverkande: Lena Hallengren, barn, äldre och jämställdhetsminister, Socialdemokraterna, Line, Victor, och Cornelia, expertpanel från Barnens tankesmedja. Moderator: Ylva Hällen, programledare och producent. Mer information

• Diakonias partiledarenkät 2018 – Vad säger partiledarna om framtidens utrikespolitik?
    Tid: Ons 4/7, 13-13.45 PlatsVårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
    MedverkandeKenneth G Forslund, utrikespolitisk talesperson, Socialdemokraterna, Kerstin Lundgren, utrikespolitisk talesperson, Centerpartiet. Samtalsledare: Georg Andrén, generalsekreterare, Diakonia. Mer information

• Föreställning och politiksamtal: Ska bistånd bygga murar runt Europa? Om mod och motstånd och politikens moraliska ansvar
    Tid: Ons 4/7,17-18 Plats: Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 43
    MedverkandeJohanna Jönsson, migrationspolitisk talesperson, Centerpartiet, Maria Ferm, migrationspolitisk talesperson, Miljöpartiet, Christina Höj Larsson, migrationspolitisk talesperson, Vänsterpartiet, Lilian Sjölund, redaktör och författare. SamtalsledareGeorg Andrén, generalsekreterare, Diakonia. Mer information

Programmet sker i samarbete med Studieförbundet Bilda och Equmeniakyrkan.

Andra arrangörers evenemang:

• Isabella Lövin går på dejt med världen (CONCORD Sverige) Från Diakonia: Georg Andrén, generalsekreterare Diakonia och ordförande för CONCORD Sverige Mer information

• Global försäljning på komplexa marknader (Business Sweden, Dagens industri)
    Från Diakonia: Georg Andrén, generalsekreterare Mer information

• Vilka åsikter ska svenskt bistånd exportera? ((G) som i Gud, Tidningen Dagen, Frälsningsarmén, Pingströrelsen) Från Diakonia: Georg Andrén, generalsekreterare Mer information

• En Auschwitz-överlevares berättelse. Om intolerans och mod - då och nu (Studieförbundet Bilda, Equmeniakyrkan) Från Diakonia: Joakim Wohlfeil, policyrådgivare konfliktfrågor Mer information

• Förutsättningar för fred – Om biståndets roll för lokalt fredsbyggande (Svenska Afghanistankommittén) Från Diakonia: Georg Andrén, generalsekreterare Mer information

• Om att styras av ett fattigdomsperspektiv (Svenska kyrkan, Sensus studieförbund)
    Från Diakonia: Georg Andrén, generalsekreterare Mer information

• Globalt hållbar försörjning av metaller och mineral (Sveriges geologiska undersökning)
    Från Diakonia: Joakim Wohlfeil, policyrådgivare konfliktfrågor Mer information

• Ickevåld och säkerhetspolitik – vad är det som funkar? (Kristna Fredsrörelsen, Studieförbundet Bilda) Från Diakonia: Georg Andrén, generalsekreterare Mer information