Dialog ska stärka äldreomsorgen i Kungälv

Nu har det första mötet mellan fack och arbetsgivare med målet att förbättra förutsättningarna för chefer och medarbetare inom äldreomsorgen genomförts i Kungälvs kommun. Att flera chefer ansvarar för många medarbetare och tillgång till administrativt stöd för chefer är två av de utmaningar som diskuterades.

– Vi tror att äldreomsorgen bäst utvecklas i samtal och vi vill bidra med våra medlemmars erfarenheter och kunskap för att lösa viktiga utmaningar. Dialogen visar att vi och kommunen i stor utsträckning har samma bild av utmaningarna. Vi ser framemot ett fortsatt samarbete för att vi tillsammans ska kunna skapa den bästa möjliga omsorgen för våra äldre i kommunen, säger Ulf Liljeros, ordförande för Vision i Kungälv.

Kungälvs kommun är en av de kommuner som är med i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med kommunpolitiker för att diskutera hur förutsättningarna för chefer och medarbetare kan förbättras för att utveckla äldreomsorgen. I dialogen deltog bland annat företrädare för kommunstyrelsen och flera av de högsta cheferna i kommunen. Visions förbundsordförande Veronica Magnusson inledde genom att gå igenom läget inom äldreomsorgen utifrån ett nationellt perspektiv.

Bland annat lyftes att flera chefer inom kommunens äldreomsorg ansvarar för många medarbetare, något som skapar en stor press på cheferna. I anslutning till detta diskuterades också vikten av ett välfungerande administrativt stöd. Kommunen har sedan tidigare beslutat att tillsätta tjänster som ska ge stöd till cheferna. Detta ser Vision positivt på och efterlyser samtidigt en större genomlysning och fler förstärkningar på området. Under mötet konstateras att det i många frågor finns en samsyn mellan fack och arbetsgivare. Kompetensförsörjningen är ett av de områden som oroar både arbetsgivaren och Vision. I februari 2023 kommer en uppföljande träff att hållas.

– Det var en konstruktiv och bra dialog med Vision. Chefers förutsättning står högt upp på dagordningen, inte minst efter pandemin som varit utmanande för första linjens chefer. Vi ser att dialogen med cheferna är central för att hitta rätt former för stöd, säger Lena Arnfelt, sektorchef för Trygghet och stöd i Kungälvs kommun.

Lena Arnfelt, sektorchef Trygghet och stöd i Kungälvs kommun
lena.arnfelt@kungalv.se

Ulf Liljeros, ordförande Vision i Kungälvs kommun
ulf.liljeros@kungalv.se

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.