Diego Ramos ny chef för Audi Sverige

Diego Ramos har utsetts till ny chef för Audi Sverige. Diego har en gedigen bakgrund inom bilbranschen med internationell erfarenhet från Audi såväl som SEAT. Närmast kommer Diego från en position som Area Manager Western Europe inom AUDI AG.

Diego Ramos Audi Sverige

Diego Ramos har en bred erfarenhet av varumärket Audi. Under sin karriär har Diego bl.a. varit General manager Audi Latin America och Executive Vice President Audi Canada. De senaste tre åren har Diego även haft det övergripande ansvaret för Audi Western Europe som regionansvarig inom AUDI AG.

- Sverige har vuxit till en viktig marknad för AUDI AG som levererar betydande resultat inom försäljning och eftermarknad, tack vare ett kvalificerat team och ett professionellt och motiverat återförsäljarnätverk. Mitt fokus är nu att befästa vår ledande position i premiumsegmentet med hög kundnöjdhet. Under 2018 och 2019 kommer vi att lansera en rad nya produkter och ställer samtidigt om mot en mer digitaliserad och elektrifierad framtid, säger Diego Ramos, tillträdande chef Audi Sverige.

Diego Ramos har även värdefull erfarenhet från flera ledande positioner inom koncernmärket SEAT med fokus på produktmarknadsföring, kvalitetsfrågor och kundvård.

- Audi Sverige har etablerat en stark position inom premiumsegmentet på den svenska bilmarknaden. Diego har en bred erfarenhet från bilbranschen och ett mycket starkt kontaktnät inom Audi AG. Med hans bevittnat goda ledaregenskaper är jag säker på att Diego kommer fortsätta utveckla Audi-affären positivt i Sverige, tillsammans med sitt team och de svenska Audi-handlarna, säger Claes Jerveland, VD Volkswagen Group Sverige.

Diego Ramos tillträder tjänsten som chef för Audi Sverige i september. Marco Schubert, tidigare märkeschef för Audi Sverige, tillträdde den 1 juni en ny tjänst som Head of Sales Asia & Overseas för SKODA.

Diego Ramos Audi Sverige

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.