Digital ankomst på vårdcentralen

Nu blir den enklare att registrera sin ankomst på vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala. Som första privata vårdcentral i länet kan nu patienterna registrera sig i den digitala ankomstterminalen, där de också kan legitimera sig och betala sitt besök.

Stina Sandberg, kundombudsman på Ekeby Hälsocenter provar den nya ankomstterminalen.

Vårdcentralen Ekeby Hälsocenter i Uppsala har nu installerat en digital ankomstterminal som patienterna kan använda för att registrera sin ankomst. Terminalen finns vid entrén och de patienter som har bokade besök kan välja att använda den i stället för att gå till receptionen och anmäla sin ankomst.

En av de första patienterna som använde den nya ankomstterminalen på Ekeby Hälsocenter var Jilvan Zarei.

- Det gick bra att ankomstregistrera sig. Snabbt, smidigt och skönt att slippa köa till receptionen, säger Jilvan Zarei efter att han registrerat sitt besök på vårdcentralen.

- Det här är ett viktigt steg för att förbättra tillgängligheten och förenkla för patienterna. Vi kommer nu successivt att införa fler e-tjänster för våra patienter, säger Helena Hovstadius, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

Som första vårdcentral i Uppsala öppnade Ekeby Hälsocenter i förra veckan även möjligheten för patienterna att själva boka tid till sjuksköterska, undersköterska, kurator, dietist, fysioterapeut och gynekolog. Bokningen sker via den webbaserade vårdtjänsten 1177.se.

- Onlinebokning och ankomstterminal är något som har efterfrågats av våra patienter. De här tjänsterna ger oss även mer tid för våra patienter. Ankomstterminalen ger våra värdinnor i receptionen mer tid för dem som behöver hjälp och stöd, till exempel med att boka tid eller svara på frågor, säger Stina Sandberg, marknadschef och kundombudsman på Ekeby Hälsocenter.

- Värdinnorna kommer självklart finnas tillgängliga för att hjälpa till vid ankomstterminalen också, säger Stina Sandberg.

Ankomstterminalen är ansluten till Region Uppsalas journalsystem och är den första som installeras hos en privatdriven vårdcentral i länet. Patienterna kan även utföra betalningen för besöket direkt vid terminalen.

- Vi blev kontaktade av Ekeby Hälsocenter redan för ett år sedan och de är nu den första privata vårdcentralen i Uppsala att komma igång med en ankomstterminal med betalregistrering, säger Charlotta Gullbrandsson, handläggare på IT-avdelningen på Region Uppsala och projektledare för införandet av ankomstterminalerna.

- Ankomstterminalerna har testats som pilot på Svartbäckens vårdcentral, Hälsa- och habilitering, Barn- och kvinnokliniken samt vid Lasarettet i Enköping under en tid med gott resultat. Patienterna är nöjda och vi märker att fler och fler väljer att gå den vägen. Vi får fart på flödena och frigör tid för personalen att erbjuda bättre service i väntrum och för att ta hand om patienter, berättar Charlotta Gullbrandsson.

Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral, gynekologi och psykoterapi.

Ekeby Hälsocenter erbjuder även hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Ekeby Hälsocenter ägs av Ekebygruppen Vård och Omsorg AB som även äger vårdcentralen Aros Hälsocenter och Ability Care som bedriver arbete med ungdomar med psykisk ohälsa.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, barnmorskor, distriktssköterskor, sjuksköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, undersköterskor, biomedicinsk analytiker och hälsopedagog.

Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län och har närmare 10.000 listade patienter. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler.

Vi är drygt 60 medarbetare fördelat på cirka 45 heltider. Vi arbetar i ett Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika erfarenhet och kompetens.

Aros Läkarmottagning blir Aros Hälsocenter med ny ägare29.8.2018 08:33Pressmeddelande

Två av Uppsalas större vårdcentraler - Ekeby Hälsocenter och Aros Läkarmottagning - blir systervårdcentraler genom att ägarna till Ekeby Hälsocenter förvärvar Aros Läkarmottagning. I samband med ägarbytet byter Aros Läkarmottagning namn till Aros Hälsocenter. Förändringarna innebär att de två vårdcentralerna utvecklar sitt samarbete och kommer tillsammans att kunna erbjuda god tillgänglighet och ett brett utbud av hälso- och sjukvårdstjänster av hög kvalité.