Digital final för DigIt

Appen App’n Move för ökad fysisk aktivitet och en robot som underlättar incheckning på sjukhus för både patient och sjukvårdspersonalen. Det är två av idéerna i årets upplaga Av DigIt, skolprojektet på Universeum som bidrar till en bättre hälso- och sjukvård. Den 28 april är det digital final och prisutdelning.

I skolprojektet DigIt får elever i årskurs 5 och 6 i uppdrag att skapa en bättre hälso- och sjukvård genom IT- och teknikinnovationer. En högaktuell fråga med anledning av covid-19, som också har påverkat formerna för skolprojektet.

– I vanliga fall avslutar vi med en stor finaldag på Universeum. Så blir det av förklarliga skäl inte i år, utan klasserna har istället fått fundera extra på hur de på ett kreativt sätt kan förmedla sin idé till juryn. Vi har fått in fantastiska presentationer och filmer, berättar Andreas Tärnvind, projektledare för DigIt på Universeum.

För förra veckan lämnades alla tävlingsbidrag in och bland dem finns en mängd spännande lösningar på de utmaningar som partnerföretagen har gett klasserna:

• Engelska skolan 6C har skapat en app som ger credits varje gång man borstar tänderna. För dessa kan man sedan köpa värdefulla kistor i appens spel eller lösa in mot andra spelvalutor, som Robux eller V-Bucks.
  • App’n Move från Katrinebergsskolan 6A är packad med funktioner som uppmanar och utmanar till rörelse genom att belöna fysisk aktivitet med olika troféer. Appen innehåller bland annat musik, stegräknare, GPS om man skulle gå vilse och en stör-funktion.
  • Smart och hjälpsam incheckning på sjukhus med hjälp av en robot är Skånhällaskolan 5A:s förslag. Roboten kommer fram när man kommer in, ber patienten att skriva in sina personuppgifter och sedan att att sätta sig. Samtidigt så meddelas att patienten är på plats och när doktorn kan ta emot patienten visar roboten vägen dit.

I juryn sitter representanter från flera av skolprojektets partnerföretag: Eva Ani från Tripnet, Marika Jonsson från Swelife, Lizelotte Edvinsson från Sahlgrenska Science Park, Tanja Balic från Ericsson, Niklas Broberg från Chalmers, Mariella Jävert från Universeum samt Kajsa Söderberg, Kristina Wallén och Charlotte Wärnå från Västra Götalandsregionen. Istället för att kora vinnarna på scen framför stor publik den 22 april, kommer i år en film att skickas ut till de deltagande klasserna. Här kommer vinnarklassen presenteras och juryns motivering läsas upp.

– Vi är imponerade över elevernas förmåga att ta sig an ett ganska komplext uppdrag och presentera så genomtänkta idéer. Här har vi framtidens forskare, ingenjörer och IT-tekniker som kommer att utveckla framtidens hälso- och sjukvård, säger Kristina Wallén, HR-strateg på koncernkontoret Västra Götalandsregionen.

DigIt startade 2018 på initiativ av Västra Götalandsregionen för att inspirera unga att jobba med digitaliseringen av hälso- och sjukvården. I årets upplaga samarbetar Universeum med Chalmers, Ericsson, Sahlgrenska Science Park, Swelife, Tripnet, Vitalis och Västra Götalandsregionen.

Universeum är Sveriges nationella vetenskapscenter och en av de tio mest besökta attraktionerna i Sverige med över en halv miljon besökare varje år. I våra lärmiljöer utforskar barn och vuxna världen genom naturvetenskap och teknik. Vi skapar upplevelser som stärker kreativiteten och innovationsförmågan, ökar kunskaperna och aktiverar det kritiska tänkandet.

Genom vårt arbete stöttar vi utbildningssystemet och stärker kompetensförsörjningen. Tillsammans med stiftare, donatorer, finansiärer och partners arbetar vi för ett livslångt lärande och bidrar till en hållbar utveckling.