DIGITAL HÄLSA (201028): Ekebygruppen lanserar rikstäckande digital primärvård

Nyhetsbrevet DIGITAL HÄLSA. Hela Sveriges befolkning utgör målgrupp när Ekebygruppen i Uppsala den 10 november lanserar den nya appen Vårdhjälpen. Den nationella satsningen bygger på ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden Eskilstuna i Region Sörmland. Ekebygruppen hade dock föredragit att använda Region Uppsala som bas för satsningen på digital vård.

– Vi kommer med vår nya app Vårdhjälpen att erbjuda bred digital primärvård till den svenska befolkningen via Sörmland och tidbokning till fysisk vård på våra tre vårdcentraler i Uppsala. Vi har valt att gå via Sörmland eftersom det är en region som ger oss bäst förutsättningar att kunna erbjuda digitala vårdtjänster med nationell räckvidd, säger Mats Brolin, vd för Ekebygruppen, till Digital Hälsa.

Ekebygruppen kommer under varumärket Vårdhjälpen även att erbjuda labbtjänster runt om i landet via avtal med Unilabs och lokalt i Uppsala via två egna labb. Dessutom kommer man under det nya varumärket även att erbjuda specialtjänster som till exempel vaccination och hälsokontroller.

Varför har Ekebygruppen valt att erbjuda nationella digitala vårdtjänster via Sörmland, och inte från Region Uppsala där ni har er bas?

– Vårt förstahandsval var Uppsala för att erbjuda digitala vård. Vi har efter några års diskussioner med tjänstemän och politiker inom regionen tvingats konstatera att det finns lokala regelverk som hindrar oss att erbjuda våra patienter en optimal app-lösning, säger Mats Brolin.

Vad är problemet?

– Region Uppsala erbjuder i dagsläget patienterna och oss som utför vården att använda regionens app Min Hälsa och det är tyvärr en undermålig lösning, både tekniskt och ur ett användarperspektiv, säger Mats Brolin.

Vilka brister har ni identifierat?

– En teknisk brist är att appen endast erbjuder videosamtal, medan vi vill erbjuda både bild och text.  Den innehåller också endast fakturering som betalningsalternativ, men vi vill erbjuda våra vårdsökande enklare betalningslösningar. Sammantaget har dessa brister inneburit att vi har valt att utveckla en egen lösning, som vi anser gör största möjliga nytta för våra patienter, säger Mats Brolin.

Det är Mats Brolins förhoppning att Region Uppsala kommer att skapa förutsättningar för olika privata vårdgivare att erbjuda digital vård med Uppsala som bas och i konkurrens med olika lösningar.

– Det är tråkigt om det bara blir Kry och de stora drakarna som erbjuder digitala vårdtjänster över hela landet. Vi tror att vi och andra mindre vårdgivare har mycket goda möjligheter att erbjuda konkurrenskraftiga lösningar, men då måste vi också få rätt förutsättningar, säger Mats Brolin.

Ekebygruppen har i dag cirka 20 000 patienter listade vid de tre vårdcentralerna Aros hälsocenter, Ekeby hälsocenter och Uppsala hälsocenter i Uppsala kommun. Det innebär att cirka tio procent av Uppsalas befolkning på cirka 172 400 personer är listade hos Ekebygruppen.

Amir Eshghali är verksamhetschef på Vårdhjälpen.

Appen Vårdhjälpen finns att ladda ned i demoversion från Appstore och Google play.

Ekebygruppens nya webbplats vardhjalpen.se kommer att publiceras inom cirka en vecka, dock senast 9 november.

Varumärket Vårdhjälpen drivs inom bolaget Digitala Vårdhjälpen i Sverige AB, som ingår i koncernen Ekebygruppen AB.

Ekebygruppen AB omfattar bland annat Ekebygruppen Vård och Omsorg AB, där Digitala Vårdhjälpen i Sverige AB ingår tillsammans med ytterligare fem dotterbolag.

Koncernstrukturen är presenterad på Ekebygruppens webbplats.

Hela Sveriges befolkning utgör målgrupp när Ekebygruppen i Uppsala i november lanserar den nya appen Vårdhjälpen. Illustration: Ekebygruppen.

Nyckeltal för Ekebygruppen 2019

Ekebybruppen AB hade enligt den senaste koncernredovisningen en omsättning på 99,1 miljoner kronor, vilket var en ökning med 6,8 procent jämfört med 2018. Ekebygruppen väntas, enligt vd Mats Brolin, i år få en omsättningen cirka 105 miljoner kronor. Om prognosen slår in innebär det en tillväxt under 2020 med 5,8 procent.

Ledningen för Ekebygruppen

* Mats Brolin, vd

* Helene Rahm Sjögren, ekonomichef

* Patrik Törnqvist, kvalitetsansvarig

* Jeanette Pettersson, HR-ansvarig

* Stina Sandberg, marknadschef

* Manuel Maurette, IT-chef

* Andreas Carlsson, fastighetschef

* Amir Eshghali, verksamhetschef Vårdhjälpen

* Simon Hellström, medicinskt ansvarig Vårdhjälpen och verksamhetschef Ekeby hälsocenter

* Sofia Berg Blomkvist, verksamhetschef Aros hälsocenter

Styrelsen för Ekebygruppen

* Agneta Franksson (ordförande)

* Marek Jerwanski

* Erland Olsson

* Anders Ajgeldinger-Nordqvist

* Fredrik Öhgren

* Claudia Echeverria Zarate

* Dariusz Boczar (suppleant)

* Nils Brolin (suppleant)

Tio vårdgivare med digital profil verkar via Sörmland genom ägande i lokala vårdcentraler eller via underleverantörsavtal med vårdcentraler. - Foto: Källa: Region Sörmland

Tio vårdgivare går via Sörmland för digitala vårdtjänster

Uppsalabaserade Ekebygruppen ska i november börja erbjuda rikstäckande vårdtjänster via Region Sörmland – och blir då den tionde vårdgivaren med digital profil som låter verksamheten gå via den regionen.

Det visar en sammanställning från Region Sörmland, där det framgår att de digitala vårdgivarna antingen verkar via ägande i lokala vårdcentraler eller via underleverantörsavtal med vårdcentraler.

Doktor.se var den 1 januari 2018 först med att etablera en verksamhet via Sörmland, genom ett ägande i Vårdcentralen Vingåker.

Under 2019 etablerade fem vårdgivare digital vårdverksamhet och hittills i år har ytterligare fyra vårdgivare valt att gå via Sörmland.

Ekebygruppen är den senaste vårdgivaren som erbjuder nationella vårdtjänster via Sörmland, vilket Digital Hälsa rapporterat

Läs mer i Digital Hälsa:

Så blev Sörmland den nya hubben för digital vård

Kraftigt ras för digitala kontakter via Jönköping när vårdgivare flyttat

018-419 91 02http://www.ekebygruppen.se

Ekebygruppen är en koncern som är verksam inom vård och omsorg.
Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård samt boendeverksamhet för ungdomar och unga vuxna.

Ekebygruppen har följande affärsområden:

1. Hälso- och sjukvård

- Ekeby Hälsocenter

- Aros Hälsocenter

- Uppsala Hälsocenter

2. Social omsorg

- Ability Care

3. Digitala tjänster

- Digitala Vårdhjälpen i Sverige

- LinkEtta

Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter är systervårdcentraler inom Ekebygruppen. Verksamheterna har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Tillsammans har våra primärvårdsenheter drygt 20.000 listade.

Uppsala Hälsocenter erbjuder hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner. Uppsala Hälsocenter har även en mottagning för psykisk hälsa, belägen centralt i Uppsala.

Ability Care bedriver HVB, stödboende och familjehem för ungdomar med missbruksproblematik och med andra behov.

Vårdhjälpen är en digital tjänst med app och webbplats. Vårdhjälpen erbjuder digifysisk vård. Den digitala vården utförs genom ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden i Region Sörmland.

Ekebygruppen har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på cirka 100 mkr. Koncernens fokus ligger på hög kvalitet i de tjänster som erbjuds, hög tillgänglighet och god arbetsmiljö för våra medarbetare.

Mer information finns på www.ekebygruppen.se.