Digital pressträff om utvärderingen av Sluta skjut i Malmö

Sluta skjut är en satsning för att minska dödligt våld i kriminella miljöer. Malmö stad, tillsammans med Polismyndigheten och Kriminalvården i Malmö, var pilotkommun för satsningen 2018–2020. En utvärdering av satsningen presenteras av Brå och Malmö universitet den 16 november.

Sluta skjut bygger på den amerikanska strategin Group Violence Intervention (GVI), som Brå har inhämtat och initierat implementeringen av i Sverige. Brå har gett Malmö universitet i uppdrag att utvärdera Sluta skjut i Malmö. Nu presenteras första delen av utvärderingen. Presentationen tar bland annat upp:

• Om strategin, GVI, mot grovt våld och skjutningar går att översätta till svenska förhållanden
  • Vilka faktorer som kan påverka om strategin får effekt
  • Om och hur strategin kan användas i andra svenska städer – och vad är nästa steg?

Medverkar gör Karin Svanberg, enhetschef på Brå samt Anna-Karin Ivert, biträdande professor i kriminologi, Institutionen för kriminologi, Malmö universitet och Caroline Mellgren, biträdande professor i kriminologi, Enheten för polisiärt arbete, Malmö universitet.

Stefan Sintéus, polismästare i Malmö, Polismyndigheten, Anna von Reis, avdelningschef, Malmö stad och Petra Tullgren, kriminalvårdschef, Kriminalvården, finns tillgängliga för frågor under pressträffen.

Pressträffen är digital och journalister får möjlighet att ställa frågor via Zoom. Anmäl dig senast fredag 13 november till press@bra.se. Enskilda intervjuer bokas in separat via Brås presstjänst. Pressleg krävs.

Presentationen går att se direkt och i efterhand på Brås webbplats.

Läs mer om GVI och Sluta skjut

Helen Allvin, presskommunikatör: 08-527 584 12

Unga som döms för rån eller våld eller hot mot tjänsteman har störst risk att fortsätta begå brott13.4.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Pojkar som lagförs för rån och flickor som lagförs för våld eller hot mot tjänsteman, som första brott, är de som har störst risk att fortsatt begå många brott. En tidig brottsdebut och en mer avancerad brottslighet än andra jämnåriga är också vanligare bland unga som fortsätter att begå många brott. Det visar en ny rapport från Brå.

Pressinbjudan – Råd för framtiden – nationell brottsförebyggande konferens12.4.2021 12:04:38 CEST | Pressinbjudan

Välkommen till 2021 års upplaga av Råd för framtiden – Brottsförebyggande rådets nationella konferens om lokalt brottsförebyggande arbete. Årets digitala konferens äger rum 14–15 april och arrangeras tillsammans med Karlstads kommun. Årets konferens tar bland annat upp välfärdsbrottslighet, riskfaktorer för barn i tidig ålder och narkotikaförsäljning på internet.