Digital pressträff om utvärderingen av Sluta skjut i Malmö

Sluta skjut är en satsning för att minska dödligt våld i kriminella miljöer. Malmö stad, tillsammans med Polismyndigheten och Kriminalvården i Malmö, var pilotkommun för satsningen 2018–2020. En utvärdering av satsningen presenteras av Brå och Malmö universitet den 16 november.

Sluta skjut bygger på den amerikanska strategin Group Violence Intervention (GVI), som Brå har inhämtat och initierat implementeringen av i Sverige. Brå har gett Malmö universitet i uppdrag att utvärdera Sluta skjut i Malmö. Nu presenteras första delen av utvärderingen. Presentationen tar bland annat upp:

• Om strategin, GVI, mot grovt våld och skjutningar går att översätta till svenska förhållanden
  • Vilka faktorer som kan påverka om strategin får effekt
  • Om och hur strategin kan användas i andra svenska städer – och vad är nästa steg?

Medverkar gör Karin Svanberg, enhetschef på Brå samt Anna-Karin Ivert, biträdande professor i kriminologi, Institutionen för kriminologi, Malmö universitet och Caroline Mellgren, biträdande professor i kriminologi, Enheten för polisiärt arbete, Malmö universitet.

Stefan Sintéus, polismästare i Malmö, Polismyndigheten, Anna von Reis, avdelningschef, Malmö stad och Petra Tullgren, kriminalvårdschef, Kriminalvården, finns tillgängliga för frågor under pressträffen.

Pressträffen är digital och journalister får möjlighet att ställa frågor via Zoom. Anmäl dig senast fredag 13 november till press@bra.se. Enskilda intervjuer bokas in separat via Brås presstjänst. Pressleg krävs.

Presentationen går att se direkt och i efterhand på Brås webbplats.

Läs mer om GVI och Sluta skjut

Helen Allvin, presskommunikatör: 08-527 584 12

Flera riskfaktorer för att begå eller utsättas för brott på kollektiva asylboenden9.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Det är stor lokal variation i anmälda brott på kollektiva asylboenden. Blandningen av nationaliteter, trångboddhet och psykisk ohälsa är några av riskfaktorerna för att begå eller utsättas för brott bland personer som bor på de kollektiva boendena. Mindre kollektiva asylboenden och bättre information till de asylsökande om svenska lagar, är exempel på åtgärder som kan minska brottsligheten och öka tryggheten på asylboendena. Det visar en ny rapport som Brottsförebyggande rådet, Brå, publicerar idag.

Prisutdelning till bästa brottsförebyggande insats mot släktbaserad organiserad brottslighet19.10.2020 11:33:20 CESTPressinbjudan

Insats TICKAN och projekt Otillåten påverkan i Angered är årets vinnare i den svenska brottsförebyggande deltävlingen till European Crime Prevention Award (ECPA). Den 21 oktober tar de emot priset av justitie- och migrationsminister Morgan Johansson i Folkets hus i Hammarkullen. Media är välkomna att delta under prisceremonin med efterföljande frågestund.

Samordnade insatser mot kriminellt släktnätverk i Göteborg får pris för bästa brottsförebyggande insats16.10.2020 09:04:33 CESTPressmeddelande

Insats TICKAN och projekt Otillåten påverkan i Angered är årets vinnare i den svenska brottsförebyggande deltävlingen till European Crime Prevention Award (ECPA). Initiativtagare är lokalpolisområde Storgöteborg nordost och Stadsdelsförvaltningen i Angered. Tillsammans har en stor mängd samhällsaktörer arbetat för att motverka ett kriminellt släktnätverk i området. Projektet har bland annat ökat tilliten till polisen och tryggheten i området. Priset delas ut 21 oktober av justitie- och migrationsminister Morgan Johansson.