Digital signering ökar säkerheten inom industrin

För att förebygga arbetsplatsolyckor inom tillverkningsindustrin är det viktigt att se till att varje medarbetare har rätt utbildning för sin arbetsuppgift och är medveten om de risker som finns och hur man undviker dem. Efterfrågan på en effektiv och säker distribution av instruktioner, men även andra avtal och dokument, gör att Hogia nu lanserar en ny tjänst för digital signering, Hogia Signit.

Emma Maria Kånåhols, bolagschef Hogia Industrial Systems.

Att följa de lagar och regler som finns är avgörande, och inom verkstads- och processindustrin är det ett omfattande arbete.

Arbetsgivare har en skyldighet att säkerställa att medarbetarna har tagit del av instruktioner och säkerhetsinformation rörande heta arbeten, maskiner och utrustning för att tillgodose kraven gällande arbetsmiljö. Det gäller även vid service och underhåll.

Emma Maria Kånåhols som är bolagschef på Hogia, berättar att det är behovet av enklare dokumenthantering och insamling av underskrifter från medarbetarna som gör att Hogia nu lanserar en ny signeringstjänst.

- Distributionen av instruktioner och policy, men även anställnings- och sekretessavtal och andra dokument, förenklas om det sker digitalt. Särskilt värdefullt är det i en organisation som har verksamhet på flera orter.

- Känslig personinformation distribueras på ett säkert sätt och anställda som ska sätta sin signatur på dokumentet gör det enkelt via sin telefon eller dator.

Hogias nya signeringstjänst kan anpassas efter de specifika signeringsbehov som företag har. Anställningsavtal, sekretessavtal, offerter, kundavtal, inköpsorder, serviceavtal, policy, årsredovisning och protokoll är bara några dokument som en företagare hanterar i sin vardag.

- Den digitala utvecklingen skapar helt nya förutsättningar för företag att effektivisera de administrativa arbetsprocesserna, avslutar Emma Maria.

Emma Maria Kånåhols, bolagschef Hogia Industrial Systems.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på hogia.se.

More efficient access control system for the Port of Trelleborg19.11.2019 15:00:00 CETPress release

As part of striving to become the best RoRo port in Europe, Port of Trelleborg is investing in digitalisation and new IT solutions. In a project collaboration with Hogia, the port has introduced a fully automatic gating solution for the port’s existing gate-in. With the new solution, the trucks can keep moving throughout the access control process, and without having to stop to show a ticket or entry documentation. This enables a constant flow of vehicles into the port, thereby streamlining entry, and avoiding congestion build-up. This also has a positive impact on both the environment as well as safety within the port and on the port hinterland road network.