Digital utveckling för hela Sveriges vård i 1177 Vårdguiden

Smittspridningen av covid-19 har ökat takten i vårdens digitalisering, med nya nationella och regionala lösningar. Inom ramen för överenskommelsen mellan SKR och regeringen om God och nära vård har Inera på kort tid utvecklat nya funktioner i 1177 Vårdguiden. När behovet av provtagning för covid-19 ökade veckorna innan midsommar skruvades utvecklingstakten upp ytterligare. Ett par dagar efter lansering hade mer än 100 000 stockholmare beställt provtagningar via 1177 Vårdguiden och stora delar av landet är på gång att använda den möjligheten.

2019 tecknade SKR och regeringen överenskommelsenom God och nära vård. I överenskommelsen ingår programmet Första linjens digitala vård som bedrivs av Inera. Projekt inom programmet utgår från effektivare sjukvårdsrådgivning, smartare självservicetjänster och infrastruktur och arkitektur.

Ett syfte med överenskommelsen är att utveckla och modernisera 1177 Vårdguiden så att invånare med hjälp av digitala funktioner kan få snabbare kontakt med vården och tillgång till den vård som behövs inom rimlig tid.Invånare ska kunna beskriva sina symtom digitalt och guidas fram till egenvårdsråd eller till ett digitalt eller fysiskt vårdbesök.

Inera har i löpande och rask takt utvecklat nya funktioner i 1177 Vårdguiden. En tjänst för beställning av provtagningoch provsvar via 1177 Vårdguiden för test av olika sjukdomstillstånd har använts i ett antal regioner, och iprogrammet Första linjens digitala vård ska tjänsten utvecklas för bredare användning.

När regeringen och Folkhälsomyndigheten fattade beslut att testa brett kunde Inera snabbt utveckla för provtagning av även covid-19.

Det blev en omedelbar efterfrågan och regionerna vill nu komplettera sina regionala erbjudanden med den nationella lösningen via 1177 Vårdguiden.13 av 21 regioner planerar att ansluta till tjänsten redan föreeller under sommaren, säger Thomas Idermark, vd för Inera.

Bilder i sjukvårdsrådgivningen 1177
2019 utvecklades funktioner för att skicka in bilder på t ex sår och utslag till sjukvårdsrådgivningen 1177, som komplement till telefonsamtalet. Regionerna Jämtland Härjedalen, Norrbotten, Västernorrland, Västerbotten och Västmanland har genomfört piloter och nu förbereds implementering i samtliga regioner. Situationen med covid-19 har inneburit en hög belastning på 1177 Vårdguiden på telefon. Trots det är sammanlagt 16 regioner intresserade av att implementera bildverktyget under hösten.

Den ansvariga sjuksköterskan i sjukvårdsrådgivningen avgör när det kan vara till hjälp för bedömningen och då erbjuda den som ringer in att skicka en bild med sms, säger Elisabeth Kvilén Eriksson, Ineras tjänstesamordnare för 1177 Vårdguiden på telefon. I testerna av verktyget har både sjuksköterskor och invånare varit mycket positiva. Det har gett en större trygghet i att avgöra nästa steg för invånare

SKR och Inera samarbetar nära för att följa utvecklingen inom Första linjens digitala vård

Genom regelbundna möten följer SKR upp att satsningarna överensstämmer med regionernas behov och med förväntningarna från regeringskansliet, förklarar Thomas Idermark, vd för Inera.

Ytterligare en funktion som utvecklas är digitala kallelser till vårdbesök. Det pågår också förberedelser för upphandling av en gemensam lösning för symtombedömning och hänvisning för regionerna, som på sikt ska kunna användas med stöd av automatisering och AI. Inera har skickat ut förfrågan för att inhämta synpunkter och information inför upphandling av en plattform eller annan teknisk lösning för symtombedömning och hänvisning (anamnes och triagering), där invånaren utifrån sin digitala symtombeskrivning slussas vidare till antingen egenvårdsråd eller digitala eller fysiska vårdmöten för kontakt med vårdpersonal.

vd thomas.idermark@inera.se 070-533 74 30
affärsområdeschef Sofie.zetterstrom@inera.se 070-315 71 67

Inera är ett aktiebolag som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag. Uppdraget är att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden, genom gemensam digital infrastruktur och arkitektur. Inera ansvarar också för konceptet 1177 Vårdguiden.

Kommuner visar journalinformation via 1177 Vårdguiden11.6.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

E-tjänsten Journalen gör det möjligt för invånarna att läsa journalinformation från hälso- och sjukvård och tandvård, via nätet och genom inloggning i 1177 Vårdguiden. Anteckningar från vårdbesök, information om vaccinationer, remisser, diagnoser, tandvård, läkemedel och provresultat har tidigare funnits tillgängliga via tjänsten Journalen som används av alla regioner. Nu har även kommunerna bestämt att låta invånare att ta del av sin kommunala journalinformation via 1177 Vårdguiden. Först ut är Västerås stad och kommunerna i Jönköpings län.

Digitalt möte – ny och kraftfull produkt för video- och distansmöten i kommuner och regioner3.6.2020 09:57:41 CESTPressmeddelande

Samhället har på kort tid ställt om och anpassat arbetssätt från fysiskt till digitalt via video och distansmöten. I regioner och kommuner har behoven ökat radikalt i olika verksamheter. För att möta de större behoven har Inera och SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) på kort tid nu utvecklat den nya tjänsten Digitalt möte, inom tjänsten Video- och distansmöte. Digitalt möte skapar nytta för kommuner och regioner, eftersom det blir både säkrare och enklare att använda videomöten för kontakt med invånare och för förvaltning.