Digital världspremiär för nya ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

Nedräkningen har startat: måndagen den 31 januari kl. 16.00 livesänds världspremiären av ŠKODAS helt elektriska sportiga SUV – ENYAQ COUPÉ iV!

Designskiss ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

Under slutet av förra året fick vi en förhandstitt på den sportiga och aerodynamiskt designade silhuetten på coupéversionen av ŠKODAs bästsäljande modell ENYAQ iV.

Nu närmar sig världspremiären av ŠKODAs främsta modellnyhet 2022, ENYAQ COUPÉ iV som kommer att äga rum, och livesändas, direkt från Prag den 31 januari kl. 16.00.

Följ livesändningen via den här sidan.

Tidigare har vi fått se designskisser av ENYAQ COUPÉ iV där fronten kännetecknas av den stora och kraftfulla ŠKODA-grillen samt platta, skarpt skurna strålkastare som accentuerar bilens bredd. Förutom den förstklassiga aerodynamiken vet vi också att den nya ENYAQ COUPÉ iV, precis som ENYAQ iV, kan utrustas med en läcker Crystal Face-grill, upplyst med 131 LED-lampor.

När det gäller teknik och utrustning kommer ENYAQ COUPÉ iV naturligtvis att hålla sig nära ENYAQ iV, så framtida kunder kan se fram emot flera varianter med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och elmotoreffekter från 132 till 220 kW. Interiörmässigt kommer miljövänliga material att finnas valbara, medan den eleganta kupén behåller det mesta av det praktiska från ENYAQ iV. Bagageutrymmet lovar till exempel 570 liters utrymme.

Mer information och detaljer om ENYAQ COUPÉ iV uppdateras via skoda.se efter världspremiären.

Designskiss ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV

› Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”NEXT LEVEL ŠKODA”-program för framtiden: att utöka modellportföljen mot nybörjarsegment, att utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och att göra konkreta framsteg inom hållbarhet och mångfald.

› Erbjuder för närvarande sina kunder tio personbilserier: FABIA, SCALA, OCTAVIA, SUPERB, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ och ENYAQ iV.

› Levererade över en miljon fordon till kunder runt om i världen 2020.

› Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar ŠKODA AUTO självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.

› Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Ryssland, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med en lokal partner.

› Sysselsätter cirka 42 000 personer globalt och är aktiv på mer än 100 marknader.

Tour de France-upplevelse i vinstpotten när ŠKODA sponsrar Vätternrundan för 9:e året i rad16.6.2022 12:37:21 CEST | Pressmeddelande

Den årliga Vätternrundan är världens största cykelmotionslopp och den 315km långa banan runt sjön lockar cyklister både från Sverige och utanför landets gränser. ŠKODA Sverige är för 9:e årets i rad huvudpartner till Vätternrundan och i år satsar ŠKODA extra för att stärka sin koppling till det globala partnerskapet till Tour de France, världens främsta cykelarrangemang.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV – första bilderna och pris i Sverige1.2.2022 13:59:24 CET | Pressmeddelande

Äntligen är ŠKODAs främsta modellnyhet 2022 här – ENYAQ COUPÉ iV! Uppföljaren till ŠKODAs framgångsrika ENYAQ iV är denna elektriska och sportiga SUV som visades för första gången måndagen den 31 januari via en livesänd världspremiär från Prag. ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV kommer också i RS-utförande för en ännu sportigare känsla och mer körglädje. ENYAQ COUPÉ RS iV kommer att lanseras först och ENYAQ COUPÉ iV lanseras efter sommaren 2022.