Digital världspremiär för nya ŠKODA KODIAQ

Nedräkningen har startat: ŠKODA AUTO presenterar den uppgraderade versionen av sin framgångsrika stora SUV - KODIAQ den 13 april.

Nya KODIAQ är uppföljaren av den första versionen av ŠKODAs framgångsrika stora SUV som lanserades 2016. Bilen har nu fått visuella och tekniska uppgraderingar och kommer presenteras av ŠKODAs VD Thomas Schäfer och företagets designchef Oliver Stefani under en digital världspremiär.

Världspremiären sänds online och startar kl.10:00 den 13 april och kan ses på ŠKODA Storyboard och ŠKODAs YouTube-kanal.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder nio huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB och ENYAQ
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Nya ŠKODA ENYAQ iV belönas med fem stjärnor i Euro NCAP16.4.2021 09:35:38 CEST | Pressmeddelande

Högsta betyg för nya ŠKODA ENYAQ iV: Den nya helelektriska SUV-modellen har fått den högsta klassificeringen med fem stjärnor i tester utförda av European New Car Assessment Program (Euro NCAP). ENYAQ iV rankas bland de säkraste bilarna som finns på marknaden idag med totalt 86% av de möjliga poängen. Dessutom uppnådde bilen det bästa resultatet någonsin i Euro NCAP-testet för passagerarskydd med hela 94% för vuxna passagerare och 89% för barn. ENYAQ iV belönas inte bara för sin säkerhet utan vann tidigare i veckan även en Red Dot Award för sin produktdesign.