Digital vattenmätning kan ge stora vinster

Både förbrukare och vattenbolag blir vinnare vid användning av intelligent mätning. Det finns stora fördelar med att utnyttja de nya möjligheter som finns för att digitalisera Sveriges vatten- och energisektor.

Digital, framtidssäker mätteknik gynnar konsument, vattenleverantör och miljö.

Ett hushåll kan årligen spara tusentals kronor i vattenkostnader, om försörjningen övergår till att konsekvent fjärravläsa mätarna – och samtidigt utnyttja de insamlade värdena för att effektivisera driften och ingripa vid läckage eller rörbrott.

För vattenbolagen är digitaliseringen också en bra affär – så bra att de kostnader som tillkommer vid inköp av fjärravlästa mätare för till exempel vatten, fås tillbaka 30 gånger i form av besparingar.

Siffrorna är baserade på en undersökning som gemensamt genomförts av den danska energisektorn och Kamstrup, världsledande dansk leverantör av intelligent mätteknik.

Vid en digitalisering av den svenska vattensektorn kan besparingarna dock visa sig vara ännu större.

Sveriges 1 750 vattenbolag har nämligen en förhållandevis högre vattenförlust – på 20-25 procent av den totala vattenproduktionen eller 180 miljarder liter om året – än Danmark, där en lagstiftning ålägger böter på de enskilda vattenbolagen om vattenförlusten överstiger 10 procent.

”Sveriges vattensektor kan därför vänta sig mycket stora fördelar med att införa digital mätutrustning. Med mer frekventa fjärravläsningar och insamlingar av data från konsumenternas mätare, kan man nu med mycket större precision analysera hur stor förlusten är, var i nätet den förekommer och under vilka tider på dygnet. Analyserna kan vara värda mycket pengar för vattenbolagen,” påpekar Jan Eriksson, försäljningschef hos Kamstrup i Sverige.

Danmark har just beslutat att det, trots allmänt hårdare EU-regler om dataskydd, fortsatt ska vara tillåtet för vattenbolagen att använda konsumentdata för att optimera driften, utan att något samtycke krävs. Därmed försvinner ett viktigt, juridiskt hinder för digitaliseringen av bolagen.

Sverige har inte ännu fattat ett liknande beslut. Men det bör övervägas, säger Jan Eriksson.

”Fördelarna är många och investeringen är relativt liten i förhållande till avkastningen i form av besparingar och förbättringar av driften, så är det upp till vattenbolagen att ompröva deras investeringsstrategi i ny mätteknik. Att välja en framtidssäker teknik gynnar bolagens ekonomi, konsumenterna – och även miljön, eftersom tekniken kan hjälpa till att minska slöseriet av resurser,” påpekar Jan Eriksson.

Digital, framtidssäker mätteknik gynnar konsument, vattenleverantör och miljö.

Kamstrup är en ledande leverantör av lösningar för mätning och styrning av energi- och vattenförbrukning. Sedan 1946 har vi bistått vatten- och energibolag och fastighetsadministratörer i hela världen med tillförlitlig och kostnadseffektiv mätning. Våra lösningar omfattar förbrukningsmätare, fjärravläsningssystem, hosting och service, dataanalys och smart grid-applikationer. Genom att förutse våra kunders utmaningar inspirerar vi dem till mer intelligenta och ansvarsfulla lösningar för de samhällen de försörjer. Kamstrup har varit etablerade som en betydande leverantör till Sveriges vatten- och energisektor i mer än 25 år och driver idag en stark lokal försäljningsorganisation. www.kamstrup.com/varldensbasta