Digitala gymnasiemässan 2020

Under rådande omständigheter med covid-19 har blivande gymnasieelever ingen möjlighet att besöka skolor, få en bild av skolan och hur det är att vara elev på skolan. I april och maj äger omvalet rum för alla gymnasieskolor och det är också under den tidpunkten skolorna brukar hålla öppet hus. Den 29 april anordnar därför gymnasium.se den digitala gymnasiemässan.

Det mest populära sätt att tillgodogöra sig information inför gymnasievalet är att besöka skolornas öppna hus visar de undersökningar gymnasium.se genomfört. Många gymnasieskolor har redan ställt om och gör digitala versioner av sina öppna hus samtidigt som det inte finns någon samlingsplats för dessa. För att underlätta så mycket som möjligt för blivande elever samlar nu gymnasium.se flera skolor och ger möjligheten till elever att besöka flera olika skolor samtidigt online.

Madeleine Hansen är kommunikationschef på gymnasium.se och ser att möjligheten är stor för både elever och skolor:
"En användarundersökning som vi genomförde bland blivande gymnasieelever i början av året visar att öppet hus och mässor är populära kanaler att få information inför gymnasievalet. I och med situationen med covid-19 har gymnasieskolorna inte längre möjlighet att träffa eleverna i ett personligt möte och därför ser vi till att skapa en sådan möjlighet – digitalt! Den Digitala gymnasiemässan hjälper elever att träffa många skolor under en dag, samtidigt som skolorna får besökare till sin virtuella rundtur, frågestund eller föreläsning".

När, var, hur?

Digitala gymnasiemässan 2020 äger rum onsdagen den 29 april klockan 13.00-18.00.

Varje skola har möjlighet att delta med följande moment:

• En presentation/föreläsning. Du kan se den live enligt klockslag angivet vid respektive skola. Vissa skolor erbjuder också en film att ta del av i efterhand
  • Frågestund med exempelvis SYV, elever, rektor etc
  • Visa upp skolan - gå en rundtur på skolan
  • Live chatt - chatta med en representant från skolan

Varmt välkomna!

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 300 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Educations Media Group, som även driver söktjänsten Studentum.se, utbildning.se, AllaStudier.se och educations.com.