Trafikverket

Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland

Dela
Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå. Projektet som genomförs under 2023 är unikt, då geofencing tidigare mest har gjorts försök i storstadsmiljöer.
Timmerlastbil i Hällesjö, foto: Ulrika Edlund
Timmerlastbil i Hällesjö, foto: Ulrika Edlund

Digitala hastighetshinder möjliggörs genom att nyttja tekniken geofencing som gör att fordon med rätt teknik inte kan köra fortare än gällande hastighetsgräns inom ett villkorat geografiskt område. Att hastighetssäkra en befintlig vägsträcka kräver generellt någon form av fysisk åtgärd som till exempel ett farthinder, en avsmalning av väg eller trafiksäkerhetskameror. Dessa alternativ innebär investeringar som det inte alltid finns finansiellt utrymme för, vilket gör det angeläget att utreda möjligheterna med digitala alternativ.

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket. 

Befintlig teknik testas på ett nytt sätt i en ny miljö
Målet för projektet är att utföra en pilot med digitala hastighetshinder kopplat till förarstödsystem på fyra utvalda sträckor i Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå.
Kartor på aktuella vägsträckor finns bifogade som dokument. 

– Prioriterade sträckor är områden där barn och äldre använder landsvägen som byväg till skola, skolbuss eller som promenadstråk. Med enkla medel kan trafiksäkerhet och trygghet ökas, säger Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket. Projektet genomförs i samarbete med skogsindustribolaget SCA och tillsammans med utvalda åkerier med cirka 40-tal timmerlastbilar. Det blir det hittills största geofencingprojektet i antal tunga fordon i Sverige.

Projektet är en del av Trafikverkets arbete för ett digitalt vägtransportsystem
Nyttan med projektet är att visa vikten av att hålla rätt hastighet. Det finns också en miljövinst, eftersom lägre hastighet ger lägre bränsleförbrukning. En annan nytta är att testa tekniken i en ny miljö för att se hur den fungerar och upplevs av chaufförerna. För framtiden innebär projektet att om det fungerar bra så kan tekniken spridas till flera åkerier och bolag inom skogsindustrin och andra branscher.

Geofencade sträckor 
Hällesjö (Bräcke kommun, Jämtlands län)
• Geofencing-zonen är 2,2 km lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h.

Rissna (Bräcke kommun, Jämtlands län)
• Geofencing-zonen är 500 m lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h.

Laggarberg (Timrå kommun, Västernorrlands län)
• Geofencing-zonen är 1,4 km lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h , och 30 km/h på vardagar mellan 6-18 förbi skolan.

Timrå, Järnvägsgatan (Timrå kommun, Västernorrlands län)
• Geofencing-zonen är 750m lång.
• Hastighetsgräns: 30 km/h.

Läs mer om geofencing

Läs Färdplan – digitaliserat vägtransportsystem, version år 2022

Nyckelord

Kontakter

För mer information


Jan Lindgren, senior utredningsledare, Trafikverket, 010-123 61 97


Lars Nolander, logistikchef, SCA, 060-19 31 20


Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, Trafikverket, 070-762 39 54


Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Bilder

Timmerlastbil i Hällesjö, foto: Ulrika Edlund
Timmerlastbil i Hällesjö, foto: Ulrika Edlund
Ladda ned bild
Timmerlastbil i Hällesjö, foto: Ulrika Edlund
Timmerlastbil i Hällesjö, foto: Ulrika Edlund
Ladda ned bild
Timmerlastbil i Sörflärke Bredbyn, foto: Christoffer Vikström.
Timmerlastbil i Sörflärke Bredbyn, foto: Christoffer Vikström.
Ladda ned bild
Jan Lindgren, senior utredningsledare, Trafikverket. Foto: Alexander Ellingsen.
Jan Lindgren, senior utredningsledare, Trafikverket. Foto: Alexander Ellingsen.
Ladda ned bild
Lars Nolander, logistikchef SCA, foto: SCA.
Lars Nolander, logistikchef SCA, foto: SCA.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye