Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland
Digitala hastighetshinder möjliggörs genom att nyttja tekniken geofencing som gör att fordon med rätt teknik inte kan köra fortare än gällande hastighetsgräns inom ett villkorat geografiskt område. Att hastighetssäkra en befintlig vägsträcka kräver generellt någon form av fysisk åtgärd som till exempel ett farthinder, en avsmalning av väg eller trafiksäkerhetskameror. Dessa alternativ innebär investeringar som det inte alltid finns finansiellt utrymme för, vilket gör det angeläget att utreda möjligheterna med digitala alternativ.
För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket.
Befintlig teknik testas på ett nytt sätt i en ny miljö
Målet för projektet är att utföra en pilot med digitala hastighetshinder kopplat till förarstödsystem på fyra utvalda sträckor i Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå.
Kartor på aktuella vägsträckor finns bifogade som dokument.
– Prioriterade sträckor är områden där barn och äldre använder landsvägen som byväg till skola, skolbuss eller som promenadstråk. Med enkla medel kan trafiksäkerhet och trygghet ökas, säger Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket. Projektet genomförs i samarbete med skogsindustribolaget SCA och tillsammans med utvalda åkerier med cirka 40-tal timmerlastbilar. Det blir det hittills största geofencingprojektet i antal tunga fordon i Sverige.
Projektet är en del av Trafikverkets arbete för ett digitalt vägtransportsystem
Nyttan med projektet är att visa vikten av att hålla rätt hastighet. Det finns också en miljövinst, eftersom lägre hastighet ger lägre bränsleförbrukning. En annan nytta är att testa tekniken i en ny miljö för att se hur den fungerar och upplevs av chaufförerna. För framtiden innebär projektet att om det fungerar bra så kan tekniken spridas till flera åkerier och bolag inom skogsindustrin och andra branscher.
Geofencade sträckor
Hällesjö (Bräcke kommun, Jämtlands län)
• Geofencing-zonen är 2,2 km lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h.
Rissna (Bräcke kommun, Jämtlands län)
• Geofencing-zonen är 500 m lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h.
Laggarberg (Timrå kommun, Västernorrlands län)
• Geofencing-zonen är 1,4 km lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h , och 30 km/h på vardagar mellan 6-18 förbi skolan.
Timrå, Järnvägsgatan (Timrå kommun, Västernorrlands län)
• Geofencing-zonen är 750m lång.
• Hastighetsgräns: 30 km/h.
Läs Färdplan – digitaliserat vägtransportsystem, version år 2022
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Jan Lindgren, senior utredningsledare, Trafikverket, 010-123 61 97
Lars Nolander, logistikchef, SCA, 060-19 31 20
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, Trafikverket, 070-762 39 54
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder



Dokument
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Rapport om Holmötrafiken överlämnad till regeringen1.6.2023 08:04:38 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket och länsstyrelsen i Västerbotten har på uppdrag av regeringen utrett hur förbindelsen mellan Holmön och fastlandet ska fungera. Rapporten är nu överlämnad till uppdragsgivaren.
Miljardsatsning på cykel- och kollektivtrafik – 26 städer får stadsmiljöavtal1.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu beviljas nya stadsmiljöavtal med satsningar på cykel- och kollektivtrafikåtgärder. Fler kommer att få möjlighet att resa kollektivt och cykla i städer. Trafikverket har hela listan på satsande kommuner.
Arbetet med genomfarten i Mora kan fortsätta31.5.2023 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har nu fått tillstånd att leda bort grundvatten, vilket gör att projektet går enligt plan. Om drygt ett år är genomfarten i Mora klar. Mycket återstår att utföra. Trafikverket gör allt för att minska störningarna.
Kraftsamling på Södra stambanan för att rusta järnvägen31.5.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från den 12 juni till tidig morgon klockan 05.00 den 19 juni kommer Trafikverket att stänga av Södra stambanan mellan Norrköping och Hässleholm, en sträcka på cirka 35 mil. Skälet är en nödvändig kraftsamling för att rusta upp och modernisera en av de mest trafikerade järnvägssträckorna i Sverige.
Nu bekämpar Trafikverket lupiner i Dalarna23.5.2023 06:56:11 CEST | Pressmeddelande
Nu ska lupiner bekämpas i Dalarna. Lupiner är en så kallad invasiv (främmande) art. Trafikverket bekämpar invasiva arter längs våra statliga vägar för att bevara artrikedomen och gynna den biologiska mångfalden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum