Digitala matchningstjänster för jobb under coronakrisen

Coronapandemin har lett till att tjänster som hjälper folk ut på arbetsmarknaden har flyttat till digitala kanaler, vilket gör att fler får tillgång till hjälpen oavsett var i landet man befinner sig. Bara under april kom 100 personer i arbete efter att ha gått stöd- och matchningsprogrammet hos Manpower. Arbetsförmedlingen öppnar nu upp för att fler arbetssökande ska få ta del av tjänsten.

I samband med coronapandemin beslutade Arbetsförmedlingen den 20 mars att öppna för verksamhet över video, vilket bland annat innefattar Manpowers stöd- och matchningsprogram. Det har gett positiva effekter för de regioner som tidigare tillhört så kallade ”vita fläckar”, där det tidigare inte funnits möjlighet att erbjuda stöd och matchning. Myndigheten breddar även målgruppen för Manpowers stöd- och matchningsprogram, som nu erbjuds till fler personer än tidigare.

– Uppdraget att hjälpa arbetslösa till arbete eller studier är viktigare än någonsin. Vi välkomnar Arbetsförmedlingens beslut att öppna för fler att få stöd, oavsett var i landet de befinner sig, säger Lena Molin, chef Manpower Matchning.

Antalet varsel om uppsägning och antalet nya arbetslösa har ökat dramatiskt i spåren av coronapandemin. Arbetsförmedlingen bedömer att arbetslösheten kommer att vara runt 11 procent i mitten av sommaren.

– Trots att läget på arbetsmarknaden är allvarligt finns det jobb. Under april kom 100 personer i arbete efter att ha gått Manpowers program Stöd och Matchning. Jag är glad att se goda resultat så här långt och tror att delar av verksamheten även fortsatt kommer att kunna göras framgångsrikt på distans och därmed göra stödet mer lättillgängligt oavsett var du bor, avslutar Lena Molin.

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Nollprognos för sysselsättningen på höstens arbetsmarknad8.9.2020 07:33:31 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen påverkar fortsatt sysselsättningen under det kommande kvartalet, enligt en ny prognos från svenska arbetsgivare. Det väntas råda stiltje på svensk arbetsmarknad med en oförändrad efterfrågan på arbetskraft under årets fjärde kvartal. Sysselsättningstrenden ligger på 0 procent, en stabilisering från förra kvartalets minusprognos som visade en arbetsmarknad i fritt fall. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Prognos: Arbetsgivare fruktar sämre arbetsmarknad än under finanskrisen9.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen slår hårt mot sysselsättningen i Sverige under det kommande kvartalet, enligt en prognos från svenska arbetsgivare. Prognosen är en av de svagaste i hela Europa. Sysselsättningstrenden ligger på dystra -12 procent för det tredje kvartalet 2020, en minskning på hela 22 procentenheter jämfört med prognosen inför andra kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.