Digitala matteäventyret har lockat 100 000 användare sedan förra året
– När vi startade utvecklingen av Tomoyo funderade vi på hur vi skulle kunna kombinera det som gör det roligt och spännande med digitala spel, med ett digitalt läromedel. Är det möjligt att träna matematik på ett sätt som engagerar eleverna lika mycket? Våra användartester och undersökningar säger oss att vi lyckats, säger Marie Delshammar, läromedelsutvecklare i matematik på Studentlitteratur. Eleverna återkommer regelbundet till Tomoyo, löser uppgifter och kommer vidare i äventyren – samtidigt som de stärker sina färdigheter i matematik. Det här är ett annorlunda sätt att lära sig matte på, och allt tyder på att det går hem hos eleverna, fortsätter Marie.
Lanseras för mellanstadiet
Det var på Matematikbiennalen i januari förra året som Tomoyo lanserades för årskurserna 1–3. Att nu passera 100 000 aktiverade användare är en milstolpe som kommer lagom till lanseringen av Tomoyo för mellanstadiet – den 16 augusti släpptes läromedlet med helt nya räkneäventyr för årskurserna 4 och 5 där eleverna med hjälp av tidsresor möter historiska personer som Ada Lovelace och Leonardo Fibonacci, samtidigt som de tränar matte. Och lanseringen är efterlängtad.
– Studentlitteratur har alltid varit ledande i att stötta den pedagogiska utvecklingen och vi ser att digitalisering kan innebära stora möjligheter för undervisningen, säger Magnus Pettersson Roos, vice VD och affärsutvecklingschef på Studentlitteratur. Som Sveriges ledande utbildningsförlag jobbar vi kontinuerligt med att stärka vårt erbjudande för att främja lärande. Tomoyo är en viktig del i den utvecklingen och det är tydligt att det är uppskattat av både lärare och elever. Det ligger gediget arbete bakom och vi är glada över att nu kunna erbjuda ännu fler ett riktigt bra och kvalitetssäkrat digitalt komplement till matematikundervisningen, fortsätter han.
För att fira milstolpen anordnar Studentlitteratur nu en stor tävling där landets skolklasser får möjlighet att skapa en musikvideo till en helt ny Tomoyo-låt. I vinstpotten? En workshop med illustratören bakom de populära spelkaraktärerna.
Adaptiv teknik som anpassar sig till elevens nivå
Tomoyo bygger på fantasifulla äventyr där eleven hjälper olika karaktärer med diverse utmaningar och räknar mot specifika mål. Läromedlet fokuserar på att öva och befästa elevens kunskaper i matematik. Systemet känner av och anpassar uppgifterna efter eleven. Genom att räkna samlar eleverna märken och rör sig framåt i äventyret på sin egen nivå, vilket ökar motivationen.
– Att motivera alla elever att arbeta på sin nivå och i sin takt med snabb tillgång till stöd och hjälp har varit ledstjärnan när vi tagit fram Tomoyo. Vi fortsätter att förbättra och utveckla Tomoyo tillsammans med våra användare - nu när höstterminen startar kommer både lärare och elever kunna upptäcka flera efterlängtade och roliga nyheter, avslutar Marie.
Tomoyo är ett komplement till det populära basläromedlet Favorit matematik, och ingår kostnadsfritt för årskurserna 1–5.
Nyckelord
Kontakter
Marie DelshammarLäromedelsutvecklare matematik
Tel:046-31 22 26marie.delshammar@studentlitteratur.seSandra BergdahlMarknadskoordinator
Tel:046-31 23 62sandra.bergdahl@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 422 miljoner kronor och har 164 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring" utsedd till Årets Marknadsföringsbok 202323.11.2023 08:47:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring", utgiven av Studentlitteratur, till Årets Marknadsföringsbok 2023. Boken beskriver på ett förtjänstfullt sätt hur en organisation kan förhålla sig till den digitala marknaden.
Professor i matematik tar emot Läromedelsförfattarnas pris4.10.2023 14:18:02 CEST | Pressmeddelande
Läromedelsförfattarnas särskilda pris 2023 går till Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik på Mälardalens universitet och en av författarna till läromedlet Rik matematik.
Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande
För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.
Studentlitteratur förvärvar Bokförlaget Hedvig13.3.2023 11:44:51 CET | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Bokförlaget Hedvig, ett förlag med omfattande utgivning inom lättläst.
Roger Säljö vinner Läromedelsförfattarnas pris i kategorin Kurslitteratur3.11.2022 09:25:23 CET | Pressmeddelande
Studentlitteraturs författare Roger Säljö prisas av Läromedelsförfattarna i kategorin Kurslitteratur – Sveriges tyngsta pris för författare av läromedel och kurslitteratur. Han är bland annat redaktör för boken Känsliga frågor, nödvändiga samtal – Att lära om kontroverser som getts ut av Studentlitteratur.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum