Digitala mediers roll i kriget – Civil Rights Defenders kan kommentera

Det har kallats för TikTok-kriget. Striden förs på land, i luften och inte minst på digitala plattformar. Vi har genom våra kontakter och nätverk direkt insyn i hur civilsamhället och allmänheten använder digitala medier i kriget. Vår chef för säkerhet och innovation Marcin de Kaminski och våra övriga säkerhetsexperter finns tillgängliga för kommentarer.

Det här kan vi kommentera på:

• Kriget i sociala medier: Informationskriget i de socialamediernas tidsålder är igång. Starka vittnesmål delas snabbt i sociala medier och har fått en stor roll i kriget, samtidigt som flödet av desinformation ökar. Flera sociala medie-bolag har spärrat ryska statliga medier från att posta innehåll på sina plattformar. Vi kan prata om sociala mediers betydelse i kriget och nätjättarnas publicistiska ansvar i informationskriget.
  • Säkerhet i digitala kommunikationskanaler: Under kriget i Ukraina har den ryska chattappen Telegram fått en central roll. Appen är den mest populära kommunikationsplattformen i Ukraina och där sprids livsviktig information om kriget till allmänheten. Samtidigt är appen starkt kritiserad ur säkerhetssynpunkt. Vi arbetar i regionen med att stärka människorättsförsvarares säkerhet på digitala plattformar och kan prata om digital säkerhet och skydd av känslig information.
  • Så trotsar aktivister censuren i Ryssland: Distribution av så kallad "falsk information" om kriget har kriminaliserats, oberoende medier har stängts ned, webbsidor och sociala medier har blockerats. Ryska medborgare är nu hänvisade till statlig propaganda som sin enda informationskälla. Samtidigt hittar journalister, aktivister och allmänhet nya vägar att sprida information om kriget i Ryssland. Efterfrågan på VPN-tjänster har ökat lavinartat sedan krigsutbrottet, information sprids på alternativa plattformar såsom Tripadvisor och Tinder och oberoende medier såsom tidningen Novaja Gazeta har börjat använda kodspråk i artiklar för att runda den hårda censuren. Vi har länge följt nedmonteringen av yttrandefriheten i Ryssland och kan prata om hur oberoende röster anpassar sig för att kunna fortsätta sitt arbete.

Kontakta oss
För att boka en intervju med Marcin de Kaminski, kontakta oss på 076 576 27 62 / press@crd.org

Hur man kan stödja vårt arbete
Du kan stötta de som försvarar mänskliga rättigheter i regionen och påverkas av kriget. Swisha ditt bidrag till 900 12 98 eller gå in på www.crd.org och läs mer om hur.

Tusentals döda i Ukraina – så dokumenteras övergreppen17.5.2022 15:36:09 CEST | Pressmeddelande

Nyligen rapporterades det att den första ryska soldaten har ställts inför rätta i Kiev. För att samla in bevisning som kan användas till framtida rättegångar har flera demokrati- och människorättsorganisationer i Ukraina nu ställt om sin ordinarie verksamhet. – Vårt mål är att säkerställa rätten till sanningen, säger Kateryna Petrova, från den ukrainska organisationen The Regional Center for Human Rights.