Digitala skillnader i barns vardag och i juletid

”Barnen kan inte göra läxor eftersom nästan all matten är via nätet. Jag kan inte få det så kallade veckobrevet från skolan, då det oxå är elektroniskt”

Så skriver en tvåbarnsmamma i ett mejl till Majblomman. Familjens svaga ekonomi har placerat barnen på fel sida om den så kallade digitala klyftan. Har man ingen dator med uppkoppling riskerar barnen att hamna efter i skolan. En digitaliserad föräldradialog betyder också att vissa exkluderas och får svårare att ge det vuxenstöd som så väl behövs.

I dag betyder likvärdiga chanser inte bara att ha samma böcker och undervisning som kompisarna, utan också att kunna kommunicera och skaffa sig kompetens digitalt.

Majblommans färska rapport om barns villkor i svenska kommuner visar att 48 procent av de svarande kommunerna förser elever med en dator eller surfplatta som kan tas med hem. 10 procent svarar att barnen får en egen dator som de bara får ha i skolan. 32 procent svarar att barnen inte får någon dator medan 9 procent av de svarande uppger att de inte vet vad som gäller skoldatorer. I de flesta fall är det elever på högstadiet som förses med digital utrustning.

Barns tillgång till digital skolutrustning borde vara likvärdig över hela landet. Råkar man leva i en familj som inte har råd så ska det vara lika självklart med digital utrustning när skolan kräver att man redovisar läxor på nätet eller läser elektroniska veckobrev, säger Majblommans generalsekreterare Lena Holm.

I juletid tar Majblomman emot många, många brev från föräldrar som skapa en fin jul för sina barn, och det händer att man ber om hjälp för att kunna ge bort en dator eller surfplatta. Förra året delade Majblomman ut bidrag till barns digitala utrustning med 750 t kr. Inför julfirande och jullov bidrog Majblomman med 2.220 t kr till barn över hela landet. Vi räknar med en minst lika stor insats i år. Trycket på våra Majblommeföreningar runt om i landet är redan stort inför julen.

För mer information, välkommen att kontakta:

Lena Holm, generalsekreterare 070-6994561

Liv Landell Major, pressekreterare 0708-742713

Länk till Kommunrappporten ”Hållbara kommuner har barnets perspektiv”,

Vill du se hur det ser ut i din kommun? Här finns listor och diagram över kommunernas enkätsvar.

Majblommans länsstatistik över bidrag till enskilda barn.

______________________________________________________
Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.

Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det: Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish. - Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka b