Digitala tjänster allt vanligare i hälso- och sjukvården men används mest av yngre
För flera digitala tjänster inom hälso- och sjukvård har användningen ökat jämfört med 2019. Majoriteten av invånarna (65 procent) är positiva till att sköta sin hälsa, vård och omsorg digitalt.
– Vi vill samla kunskap om invånarnas användning av och inställning till digitala tjänster inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. Det ger viktiga insikter till den fortsatta utvecklingen av digitala tjänster inom dessa områden, säger Annemieke Ålenius, avdelningschef på E-hälsomyndigheten.
Bland befolkningen är det vanligast att söka information om sjukdom eller behandling (74 procent). Sedan följer att boka eller av/omboka en tid för ett vårdbesök (58 procent) och att kommunicera skriftligt med vårdpersonalen (33 procent).
Andelen invånare som har sökt information, haft videomöte med vårdpersonal och skickat mätvärden digitalt till hälso- och sjukvården har ökat sedan 2019, medan andelen invånare som fört hälso-, tränings-, eller kostdagbok digitalt har minskat.
Digitala tjänster är ett stöd
Majoriteten av invånarna upplever att det finns fördelar med att använda digitala tjänster inom hälso- och sjukvården. Över 60 procent uppger att tjänsterna ger stöd i att hantera den egna hälsan och att digitala möten ersätter deras fysiska möten med hälso- och sjukvården.
– Med digitala tjänster kan individen få mer kunskap om sin egen hälsa och även få tillgång till vård oberoende av tid och plats, men visst finns det utmaningar, säger Annemieke Ålenius.
Till exempel använder alla inte digitala tjänster och det finns också skillnader i vilka som använder olika tjänster. Närmare var fjärde invånare (24 procent) tycker att utbudet av digitala tjänster inom hälso- och sjukvården inte möter deras behov. Nästan var femte invånare (17 procent) uppger att tjänsterna är svåra att använda.
– Framför allt bland äldre över 75 år är det vanligt att inte ta del av vård och omsorg som erbjuds digitalt. Dessutom visar undersökningen att få invånare använder digitala tjänster inom socialtjänst, men orsakerna till det behöver undersökas närmare, säger Annemieke Ålenius.
Om invånarundersökningen 2021
E-hälsomyndigheten genomförde en enkätundersökning bland invånarna i Sverige under augusti till oktober 2021. Syftet är att följa utvecklingen av digitala tjänster i Sverige samt se skillnader utifrån olika bakgrundsfaktorer, till exempel region, kön och ålder.
Enkäten skickades ut till 15 000 slumpmässigt utvalda invånare i Sverige som ombads svara på frågorna via postenkät eller webbformulär. Svarsfrekvensen var 32,5 procent. En liknande invånarundersökningen genomfördes 2019.
Invånarundersökningen 2021 - Om digitala tjänster inom hälso- och sjukvård
och socialtjänst
Nyckelord
Kontakter
Kontakta vår presstjänst
Tel:010-106 07 98presstjanst@ehalsomyndigheten.seBilder
Om
E-hälsomyndigheten skapar ett bättre informationsutbyte inom hälsa, vård och omsorg. Det gör vi genom att leda regeringens initiativ inom e-hälsoområdet och erbjuda effektiva, kvalitetssäkrade tjänster till professionerna och privatpersoner.
Följ E-hälsomyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E-hälsomyndigheten
Snart förfaller många apoteksfullmakter12.3.2024 09:51:33 CET | Pressmeddelande
Den 1 juni 2024 är sista giltighetsdag för många fullmakter för apoteksärenden som sedan blir ogiltiga. Det beror på en lag som kom 2020 och som medför att en fullmakt för apoteksärenden gäller i längst fyra år. För den som även i fortsättningen vill ha hjälp med att utföra sina apoteksärenden är det enkelt skapa en ny fullmakt när den befintliga är på väg att bli ogiltig.
Årsredovisningen för 2023 speglar en myndighet i utveckling27.2.2024 10:27:21 CET | Pressmeddelande
År 2023 fick E-hälsomyndigheten flera nya regeringsuppdrag som syftar till att förbättra svensk hälso- och sjukvård. Myndighetens instruktion ändrades också under året. I uppgifterna ingår nu att samordna regeringens satsningar på nationell digital infrastruktur för hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst.
Samarbete allt viktigare för att göra hälsodata tillgängliga i hela vårdkedjan5.2.2024 09:58:06 CET | Nyheter
Det finns ett allt större engagemang i arbetet med att införa en nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg. Målet att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan för all vård både kommunal och regional samt för tandvård. Tomas Werngren, avgående vd för Kommuninvest och Mats Nilsson, avdelningschef på Forte har nyligen fått uppdrag av regeringen på området och E-hälsomyndigheten arbetar med ett förslag till färdplan för en nationell digital infrastruktur för vården.
Milstolpe i införandet av Nationella läkemedelslistan – första aktörerna är anslutna25.1.2024 09:11:15 CET | Pressmeddelande
Vårdföretaget Kry och Apotek Hjärtat har anslutit sina system till E-hälsomyndighetens nya tjänster. Genom anslutningen kan de två aktörerna ta del av en patients förskrivna och uthämtade läkemedel direkt i sina egna system. Nationella läkemedelslistan är det första steget i en nationell digital infrastruktur.
Covidbevis – en tjänst som kan användas i framtiden4.1.2024 09:54:47 CET | Nyheter
Under två års tid utfärdade E-hälsomyndigheten över 18 miljoner covidbevis till över sex miljoner personer. Covidbevisen infördes för att underlätta resor inom Europa under pandemin. Sedan den 1 juli 2023 utfärdas inga covidbevis i Sverige men E-hälsomyndigheten rekommenderar i slutrapporten att tjänsten för covidbevis hålls i beredskap även fortsättningsvis.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum