Aleris

Digitala verktyg och ökad samverkan hjälper patienter och medarbetare

Dela
För ett drygt år sedan öppnade Aleris Sömnapné efter att ha fått uppdraget att ta ett helhetsansvar för sömnapnépatienter i Region Stockholm. Allt fler patienter sökte vård för sin sjukdom och åren innan Aleris Sömnapné startade hade köerna vuxit sig långa och patienter fick vänta i 1,5 år på en sömnapnéutredning. Nya arbetssätt, inte minst med stöd av ny teknik och ökad samverkan, blev nyckeln till framgång för mottagningen.
Ett smartare arbetssätt har kapat köerna hos Aleris Sömnapné. Det här har gjort att mer än 1,5 års kö har jobbats bort.
Ett smartare arbetssätt har kapat köerna hos Aleris Sömnapné. Det här har gjort att mer än 1,5 års kö har jobbats bort.

— Vi har arbetat dedikerat från start med att bryta ned processen i mindre delar och skapa en ny modern process som ger patienten möjlighet att vara delaktig i sin egen vård, säger Agneta Skoglar, verksamhetschef på Aleris Sömnapné.

En bättre förmåga att utnyttja digitaliseringens möjligheter, tillsammans med säkra och ändamålsenliga IT-system, samt ökad samverkan blev centrala faktorer för utvecklingen av verksamheten och för att medarbetarna skulle få bättre förutsättningar att tillhandahålla en god och nära vård med hög tillgänglighet och god kvalitet.

— Teknik som avlastar våra medarbetare skapar mer tid för våra experter att bidra i de processteg där de gör absolut mest nytta, säger Mikael Lindh, affärsområdeschef Aleris Kardiologi, Sömnapné & Klinisk Fysiologi.

Ett förändrat arbetssätt blev nyckeln till framgång

Ett smartare arbetssätt har kapat köerna hos Aleris Sömnapné. Det här har gjort att mer än 1,5 års kö har jobbats bort.

Det stora arbetet gjordes av medarbetarna, som undersökte hur de kunde förändra sina arbetssätt på flera områden i stället för att sträva efter en färdig lösning. Det har varit nyckeln till förändringen.

— Utvecklingen av verksamheten har byggt på övertygelsen om att sömnapnévård av god kvalitet handlar om att coacha patienten genom vårdprocessen, säger Natalie Dejbakhsh Klintenstedt, sjuksköterska och sektionschef på Aleris Sömnapné.

Det har handlat om att matcha behov mot resurser. Bland annat genom att göra vården tillgänglig för fler och att göra det möjligt för läkare och sjuksköterskor att fokusera på processtegen där de tillför mest värde.

Ny AI-teknik och ökad samverkan hjälper patienter och medarbetare

Verksamheten har implementerat ny teknik som ökar samverkan mellan patienten och vården men också inom verksamheten i sig. Målet med satsningen har varit att föra vården närmare patienten genom att nyttja ny teknik smartare.

— Smart teknik hjälper oss genom att avlasta medarbetarna från enkla arbetsuppgifter, som att komma ihåg att skicka ut frågeformulär eller att påminna sin kollega om att en patient är redo för behandlingsstart för att nämna några exempel, säger Natalie Dejbakhsh Klintenstedt.

Med hjälp av standardiserade processer och dokumentation, AI-teknik (analysalgoritmer för att underlätta och påskynda dataanalys) och digital övervakning av CPAP-data snarare än fysiska besök ökar tillgängligheten för sömnapnépatienterna. Den nya tekniken bidrar till att ge patienten en ökad grad av service i sin vård.

— Den riktigt stora effekten får vi av att införa flera olika digitala hjälpmedel och annan avlastande teknik och att vi har gjort det tillsammans med våra medarbetare – så att vi alla litar på att tekniken finns där för att hjälpa oss, säger Agneta Skoglar.

Sammantaget skapar det bättre förutsättningar för både patienten och vården, vilket sparar samhällets resurser och minskar vårdköerna.

Samlad sömnapnékompetens vid Sabbatsbergs sjukhus

Parallellt med digitaliseringen har nu Aleris Sömnapné samlat kompetensen inom obstruktivt sömnapnésyndrom under ett och samma tak vid Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm. Verksamheten har på så vis byggt upp en ny och unik sammanhållen vårdkedja för patienterna. Under våren har Aleris Sömnapné byggt på med tandläkarkompetens för att kunna hjälpa sömnapnépatienter med behandling med apnébettskena internt.

— Det är bra att vi nu samlar kompetensen inom sömnapné under ett och samma tak. Det är stimulerande för våra medarbetare att arbeta i tvärprofessionella team och optimalt för patienten med all relevant expertis inom sömnapné samlad på en och samma plats, säger Mikael Lindh, Affärsområdeschef Klinisk Fysiologi, Kardiologi & Sömnapné.

Statistik

  • Ökad samverkan tillsammans med smart teknik har inneburit att mer vård kan utföras med de resurser som finns
  • Detta har inneburit att köerna har minskat från 1,5 år till två veckor under perioden – trots rådande pandemi
  • Produktiviteten har delar av vårdprocessen ökat med över 500%

Om sömnapné

Sömnapné innebär att du får korta, upprepade andningsuppehåll när du sover. Oftast beror det på att tungan faller bakåt i svalget och täpper till luftströmmen. Andningsuppehållen stör sömnen och du blir ofta trött på dagarna. Det finns effektiv hjälp att få som gör att du kan andas som vanligt när du sover.

Om Aleris Sömnapné

Mottagningen utreder och behandlar vuxna med obstruktivt sömnapnésyndrom (OSAS). För att göra en sömnapnéutredning behövs remiss.

Även personer diagnostiserade med sömnapné som är under behandling och upplever problem med behandlingen (CPAP eller apnébettskena) kan vända sig till Aleris Sömnapné. Då behövs ingen remiss.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ett smartare arbetssätt har kapat köerna hos Aleris Sömnapné. Det här har gjort att mer än 1,5 års kö har jobbats bort.
Ett smartare arbetssätt har kapat köerna hos Aleris Sömnapné. Det här har gjort att mer än 1,5 års kö har jobbats bort.
Ladda ned bild
Agneta Skoglar, verksamhetschef på Aleris Sömnapné
Agneta Skoglar, verksamhetschef på Aleris Sömnapné
Ladda ned bild
säger Mikael Lindh, affärsområdeschef Aleris Kardiologi, Sömnapné & Klinisk Fysiologi
säger Mikael Lindh, affärsområdeschef Aleris Kardiologi, Sömnapné & Klinisk Fysiologi
Ladda ned bild
Natalie Dejbakhsh Klintenstedt, sjuksköterska och enhetschef på Aleris Sömnapné
Natalie Dejbakhsh Klintenstedt, sjuksköterska och enhetschef på Aleris Sömnapné
Ladda ned bild

Länkar

Om

Aleris är ett av Skandinaviens ledande privata vårdföretag. Vi bedriver specialistsjukvård och diagnostik på närmare 130 platser i Sverige, Norge och Danmark. Våra 5 100 medarbetare går till arbetet varje dag för att ge patienter och uppdragsgivare en nära och tillgänglig specialistvård med hög kvalitet.

Följ Aleris

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Aleris

Ny studie visar att kulturformuleringsintervju kan underlätta identifikation av depressionssymtom vid transkulturella bedömningar29.2.2024 10:15:22 CET | Nyheter

The Cultural Formulation Interview – eller Kulturformuleringsintervjun (KFI) som den kallas på svenska – är ett diagnostiskt verktyg för transkulturella psykiatriska bedömningar. Det vill säga psykiatriska bedömningar där vårdpersonalen har en annan kulturell bakgrund än patienten. KFI tar hänsyn till kulturella variationer i symtombilden av psykiska problem och hur problemen beskrivs, och syftet är att underlätta diagnosställandet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye