Digitalisering i fokus för DZT:s återhämtningsstrategi

Nya impulser för tysk incoming – framsteg för Open Data-projekt – reseindustrin tar nya tag med virtuella format – utökad användning av smart services (t.ex. AR, VR, MR)
Frankfurt am Main: Skyline at sunset from the cathedral  ©David Vasicek
Frankfurt am Main: Skyline at sunset from the cathedral ©David Vasicek

Stockholm den 9 februari 2021 –Med sin evidensbaserade återhämtningsstrategi för Tysklands incomingturism satsar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) på digitala instrument som möjliggör en intensiv kundkommunikation med varumärkesmedvetenhet och inspiration i fokus. I olika steg och med hjälp av konversationsgränssnitt, artificiell intelligens (t.ex. chatbots), maskininlärning eller prediktiv analys kommer kundkommunikationen att bedrivas med allt från empatikampanjer under lock-down-perioderna på internationella marknader till digitala evenemang och workshops med resebranschen samt riktade produktkampanjer för att utnyttja alla tillgängliga digitala möjligheter.

Tillsammans med de regionala marknadsföringsorganisationerna för turism och flera andra projektpartners jobbar DZT på att i snabb takt öka datakompetensen för tysk turism med innovativ och ansvarsfull dataanvändning och en högpresterande datainfrastruktur. Projektet återspeglar alla handlingsfält som ingår i förbundsregeringens nya datastrategi.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Analytikerna anser enhälligt att den internationella turismen kommer att börja återhämta sig från coronakrisen under 2021. Nu är det viktigt att stärka varumärkesmedvetenheten för Tyskland som resmål och att använda anticyklisk marknadsföring för att rikta efterfrågan mot det vi har att erbjuda. Digitala format och teknologier öppnar nya möjligheter för oss att med hög precision utvidga kunddialogen, att förstärka våra kontakter inom den internationella turistnäringen och att dela nya insikter med våra partners inom tysk turism. Vi har använt krissituationen 2020 för att skärpa vår digitala profil och med gemensamma ansträngningar kommer tysk incomingturism att gå stärkt ur coronakrisen.

Open Data / Knowledge Graph-projektet går in i användarfasen

För att möta de växande tekniska och kommersiella utmaningar som en global plattformsekonomi medför, måste reselandet Tysklands turismerbjudanden finnas tillgängliga på alla digitala kanaler för att med hjälp av AI-stödda applikationer nå ut till potentiella kunder. Detta innebär att allt datainnehåll från alla inblandade längs turistindustrins värdekedja måste nedtecknas i sin helhet, struktureras semantiskt och göras tillgängligt för olika gränssnitt. Detta skapar i sin tur möjligheter för nya företagsmodeller, bland annat inom start up-området. För att stötta tjänsteleverantörer och destinationer i den tuffa konkurrensen mellan globala aktörer fortsätter DZT att vidareutveckla den tyska turistnäringens Open Data / Knowledge Graph-projekt. De första användningsfallen kommer att genomföras under det andra kvartalet 2021.

Virtuella evenemang säkerställer kontinuerlig kontakt inom reseindustrin

Digitala format kommer att fortsätta att prägla utbytet inom den internationella resebranschen under 2021. Därför kommer DZT att delta som utställare tillsammans med andra utländska representanter på den digitala turistmässan ITB Berlin NOW från den 9 till den 13 mars.

Mässan länkar samman turistföretag från alla källmarknader för att ta fram gemensamma återhämtningsstrategier från coronakrisen, utarbeta projekt för internationell marknadsutveckling 2021 och för att tillsammans diskutera och forma branschens framtidsperspektiv.

Som en del i hållbarhetsstrategin kommer DZT att, parallellt med ITB NOW, arrangera den barriärfria resdagen den 12 mars. I år firar evenemanget sitt 10-årsjubileum och kommer att för första gången utföras som ett virtuellt evenemang. Efter förra årets positiva gensvar kommer Tysklands största incomingevent, Germany Travel Mart™ (GTM), även i år att utföras som digitalt evenemang på grund av den rådande coronapandemin. Datumet är den 25 till den 27 april 2021.

Digitala applikationer skapar ökad kundkontakt

För att skapa en dialog med slutkunderna har DZT tagit initiativ till flera andra format inom det virtuella området. Till exempel så har integrationen av AI-stödda chatbots ökat servicekvaliteten för potentiella kunder i inspirations- och planeringsfasen. Och inom marknadsföringen på sociala medier satsar DZT på virtual reality, augmented reality och mixed reality, bland annat på Gamification, i syfte att nå ut till yngre människor och väcka deras intresse för Tyskland som resmål.

Frankfurt am Main: Skyline at sunset from the cathedral  ©David Vasicek
Frankfurt am Main: Skyline at sunset from the cathedral ©David Vasicek

Om DZT

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. DZT representerar Tyskland som resmål på uppdrag av förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) och stöds av denna instans enligt ett beslut i den tyska förbundsdagen. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att ytterligare stärka den positiva bilden av tyska resmål utomlands och främja turismen i Tyskland. DZT har representationer i 27 länder, som sammanlagt bearbetar mer än 40 marknader över hela världen. Mer information finns på vårt presscentrum online, www.germany.travel/presse.