Digitalisering i fokus för DZT:s återhämtningsstrategi
Stockholm den 9 februari 2021 –Med sin evidensbaserade återhämtningsstrategi för Tysklands incomingturism satsar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) på digitala instrument som möjliggör en intensiv kundkommunikation med varumärkesmedvetenhet och inspiration i fokus. I olika steg och med hjälp av konversationsgränssnitt, artificiell intelligens (t.ex. chatbots), maskininlärning eller prediktiv analys kommer kundkommunikationen att bedrivas med allt från empatikampanjer under lock-down-perioderna på internationella marknader till digitala evenemang och workshops med resebranschen samt riktade produktkampanjer för att utnyttja alla tillgängliga digitala möjligheter.
Tillsammans med de regionala marknadsföringsorganisationerna för turism och flera andra projektpartners jobbar DZT på att i snabb takt öka datakompetensen för tysk turism med innovativ och ansvarsfull dataanvändning och en högpresterande datainfrastruktur. Projektet återspeglar alla handlingsfält som ingår i förbundsregeringens nya datastrategi.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Analytikerna anser enhälligt att den internationella turismen kommer att börja återhämta sig från coronakrisen under 2021. Nu är det viktigt att stärka varumärkesmedvetenheten för Tyskland som resmål och att använda anticyklisk marknadsföring för att rikta efterfrågan mot det vi har att erbjuda. Digitala format och teknologier öppnar nya möjligheter för oss att med hög precision utvidga kunddialogen, att förstärka våra kontakter inom den internationella turistnäringen och att dela nya insikter med våra partners inom tysk turism. Vi har använt krissituationen 2020 för att skärpa vår digitala profil och med gemensamma ansträngningar kommer tysk incomingturism att gå stärkt ur coronakrisen.
Open Data / Knowledge Graph-projektet går in i användarfasen
För att möta de växande tekniska och kommersiella utmaningar som en global plattformsekonomi medför, måste reselandet Tysklands turismerbjudanden finnas tillgängliga på alla digitala kanaler för att med hjälp av AI-stödda applikationer nå ut till potentiella kunder. Detta innebär att allt datainnehåll från alla inblandade längs turistindustrins värdekedja måste nedtecknas i sin helhet, struktureras semantiskt och göras tillgängligt för olika gränssnitt. Detta skapar i sin tur möjligheter för nya företagsmodeller, bland annat inom start up-området. För att stötta tjänsteleverantörer och destinationer i den tuffa konkurrensen mellan globala aktörer fortsätter DZT att vidareutveckla den tyska turistnäringens Open Data / Knowledge Graph-projekt. De första användningsfallen kommer att genomföras under det andra kvartalet 2021.
Virtuella evenemang säkerställer kontinuerlig kontakt inom reseindustrin
Digitala format kommer att fortsätta att prägla utbytet inom den internationella resebranschen under 2021. Därför kommer DZT att delta som utställare tillsammans med andra utländska representanter på den digitala turistmässan ITB Berlin NOW från den 9 till den 13 mars.
Mässan länkar samman turistföretag från alla källmarknader för att ta fram gemensamma återhämtningsstrategier från coronakrisen, utarbeta projekt för internationell marknadsutveckling 2021 och för att tillsammans diskutera och forma branschens framtidsperspektiv.
Som en del i hållbarhetsstrategin kommer DZT att, parallellt med ITB NOW, arrangera den barriärfria resdagen den 12 mars. I år firar evenemanget sitt 10-årsjubileum och kommer att för första gången utföras som ett virtuellt evenemang. Efter förra årets positiva gensvar kommer Tysklands största incomingevent, Germany Travel Mart™ (GTM), även i år att utföras som digitalt evenemang på grund av den rådande coronapandemin. Datumet är den 25 till den 27 april 2021.
Digitala applikationer skapar ökad kundkontakt
För att skapa en dialog med slutkunderna har DZT tagit initiativ till flera andra format inom det virtuella området. Till exempel så har integrationen av AI-stödda chatbots ökat servicekvaliteten för potentiella kunder i inspirations- och planeringsfasen. Och inom marknadsföringen på sociala medier satsar DZT på virtual reality, augmented reality och mixed reality, bland annat på Gamification, i syfte att nå ut till yngre människor och väcka deras intresse för Tyskland som resmål.
Nyckelord
Kontakter
Katherina KimProjektledare marknadsföring och press
Tel:+46 8 665 18 85katherina.kim@germany.travelBilder
Dokument
Om
Om DZT
Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. DZT representerar Tyskland som resmål på uppdrag av förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) och stöds av denna instans enligt ett beslut i den tyska förbundsdagen. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att ytterligare stärka den positiva bilden av tyska resmål utomlands och främja turismen i Tyskland. DZT har representationer i 27 länder, som sammanlagt bearbetar mer än 40 marknader över hela världen. Mer information finns på vårt presscentrum online, www.germany.travel/presse.
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
Tyska turistbyrån presenterar årets studieresor, kampanjer samt statistik från 2023.8.2.2024 16:05:01 CET | Pressmeddelande
Den 14 februari välkomnar Tyska Turistbyrån journalister och andra intressenter till ett hybridmöte med tema studieresor för journalister och influencers, kampanjer under året som kommer samt statistik från föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum