Digitalisering i välfärden - Inera i Almedalen 2019

Inera är värd för en spännande heldag om digitalisering i Almedalen. Vi ägnar dagen åt en rad panelsamtal och diskussioner om offentlig verksamhet i förändring med digitalisering som drivkraft.

Vi har många spännande och kunniga föreläsare och paneldeltagare på plats som delar med sig av sin kunskap och sin motivation.

Några av de medverkande under dagen är:

Heide Stensmyren, ordförande, Sveriges läkarförbund, Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister, Anna Nergårdh, regeringens särskilda utredare, Göran Stiernstedt, läkare och utredare samt Göran Lindsjö, AI-expert med flera.

Dag: 2 juli

Plats: Södra Kyrkogatan 11, Häggska huset, Stora torget Visby

Tid: 08:30 – 17:30

08:30 – 09:00 Vem tar ansvar för digitalisering i svensk välfärd?

09:45 - 10:15 Digitalisering på den politiska agendan

11:00 - 11:30 Digital närhet - när vården kommer närmare

12:15 - 12:45 Regeringens ambitioner kring digitalisering av välfärden

13:30 - 14:00 Förändringsledning för digital transformation i kommunerna

14:45 - 15:15 Hur svårt ska det vara att skapa en sammanhängande vårdprocess för patienten?

16:00 - 16:30 Första linjens digitala vård – möjligheter och utmaningar

17:00 - 17:30 Framtidens vårdinformationsmiljöer är här

Inera har kunniga företrädare i frågor som rör digitalisering i välfärden och e-hälsa, om ni är intresserade av intervjuer.

Kontakt:

Yoav Bartal, pressansvarig
E-post: yoav.bartal@inera.se  Telefon: 072 - 450 01 45

Inera ägs av SKR, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.

Digital utveckling för hela Sveriges vård i 1177 Vårdguiden24.6.2020 08:30:42 CESTPressmeddelande

Smittspridningen av covid-19 har ökat takten i vårdens digitalisering, med nya nationella och regionala lösningar. Inom ramen för överenskommelsen mellan SKR och regeringen om God och nära vård har Inera på kort tid utvecklat nya funktioner i 1177 Vårdguiden. När behovet av provtagning för covid-19 ökade veckorna innan midsommar skruvades utvecklingstakten upp ytterligare. Ett par dagar efter lansering hade mer än 100 000 stockholmare beställt provtagningar via 1177 Vårdguiden och stora delar av landet är på gång att använda den möjligheten.

Kommuner visar journalinformation via 1177 Vårdguiden11.6.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

E-tjänsten Journalen gör det möjligt för invånarna att läsa journalinformation från hälso- och sjukvård och tandvård, via nätet och genom inloggning i 1177 Vårdguiden. Anteckningar från vårdbesök, information om vaccinationer, remisser, diagnoser, tandvård, läkemedel och provresultat har tidigare funnits tillgängliga via tjänsten Journalen som används av alla regioner. Nu har även kommunerna bestämt att låta invånare att ta del av sin kommunala journalinformation via 1177 Vårdguiden. Först ut är Västerås stad och kommunerna i Jönköpings län.

Digitalt möte – ny och kraftfull produkt för video- och distansmöten i kommuner och regioner3.6.2020 09:57:41 CESTPressmeddelande

Samhället har på kort tid ställt om och anpassat arbetssätt från fysiskt till digitalt via video och distansmöten. I regioner och kommuner har behoven ökat radikalt i olika verksamheter. För att möta de större behoven har Inera och SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) på kort tid nu utvecklat den nya tjänsten Digitalt möte, inom tjänsten Video- och distansmöte. Digitalt möte skapar nytta för kommuner och regioner, eftersom det blir både säkrare och enklare att använda videomöten för kontakt med invånare och för förvaltning.