Digitalisering och hållbarhetsfrågor ställer högre krav på kvalitetsutvecklingen
Förändringar i affärs- och samhällslandskapet har skapat ett behov av uppdaterad litteratur inom kvalitetsområdet. Författarna Bengt Klefsjö och Bo Bergman har därför fortsatt utvecklingen av klassikern Kvalitet från behov till användning från 1990, som nu kommit ut i en sjätte upplaga.

Ständig utveckling inom kvalitetsområdet
Under 90-talet började en utveckling av kvalitetsområdet med begrepp som Sex Sigma och Lean, introduktionen av ISO 9000 och regelbundna mätningar av kundnöjdhet. Detta skapade stor medvetenhet om vad kvalitetsfrågorna skulle få för betydelse för svensk industri och det svenska samhället. Med avstamp i detta skrev Bengt Klefsjö och Bo Bergman, som då var Sveriges enda representanter för forskning och utbildning inom kvalitet, därför den första upplagan av Kvalitet från behov till användning (Studentlitteratur).
– Vår allt mer digitaliserade värld skapar nya möjligheter för e-handel, spridande av information, produktutveckling och möjligheter att analysera kunderfarenheter. Samtidigt behövs en omställning till en hållbar verksamhet. Detta ställer stora krav på både privat och offentlig sektor när det gäller kundfokusering, förändringsförmåga och systematiskt förbättringsarbete. Vi ser mer och mer hur varuproducerande företag inkluderar tjänster och upplevelser i sina erbjudanden, där marknadsvärdet inte är primärt, utan istället det värde som skapas när produkten används, som då blir mest intressant ur kvalitetssynpunkt. Frågan är hur digitalisering kan bidra till att skapa produkter som överträffar kundernas behov och förväntningar och bidrar med högt kundvärde, säger Bengt Klefsjö.
Framgång med offensivt kvalitetsarbete
I den sjätte upplagan av Kvalitet från behov till användning försöker författarna peka på morgondagens möjligheter och hot och visa hur framgång kan uppnås genom arbete med vad författarna kallar offensiv kvalitetsutveckling. Det är ett ledningssystem uppbyggt av tre komponenter - värderingar, arbetssätt och verktyg, som samverkar för att uppnå systemets mål.
Värderingarna utgör basen för kulturen i organisationen och vägleder oss i hur vi arbetar och löser problem. Arbetssätten kan variera mellan tillfälle och organisation men är i grund och botten ett antal aktiviteter utförda i en viss ordning. Den tredje komponenten, verktyg, innebär diagram, kartor eller matriser som behövs för struktur och analys av information.
Uppskattad bok av både studenter och näringsliv
Boken är unik i sitt slag eftersom den spänner över så många områden, från psykologi till matematisk statistik. Boken balanserar praktik och erfarenhet med ett vetenskapligt och akademiskt förhållningssätt, vilket har gjort den mycket uppskattad och har under sina 30 år spritts i nästan 60 000 exemplar.
– Många företag och offentliga organisationer har haft boken som utgångspunkt i sitt utvecklingsarbete. Genom åren har även många studenter sagt att de tack vare boken äntligen förstår hur det de läst i andra kurser hänger ihop, säger Bo Bergman.
Nyckelord
Kontakter
Jens FredholmFörläggare tillämpad teknik
jens.fredholm@studentlitteratur.seFanny von HomeyerMarknadskoordinator
Tel:046-31 22 04fanny.vonhomeyer@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Den (o)mänskliga faktorn och framtidens digitala arbetsmiljö18.1.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande
– Möjligheterna att utnyttja ny teknik till ett effektivare arbete, högre säkerhet och bättre digital arbetsmiljö är stora. Men svårigheterna att nå dit är omfattande och erfarenheterna delvis dåliga, säger Bengt Sandblad, professor vid Uppsala universitet som tillsammans med Lena Kecklund, VD för MTO Säkerhet, skrivit boken Den (o)mänskliga faktorn. Båda har lång erfarenhet av digitalisering, automatisering och riskhantering i verksamheter.
Styrning hotar universitetens utbildning och forskning2.12.2020 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Högskolor och universitet har länge varit centrum för lärande och kunskapsproduktion. Men i dag liknar universiteten allt mer företag där det viktiga är varumärkesarbete och att undvika konflikter – en utveckling som riskerar att slå ut kärnverksamheten. Det menar författarna till antologin ”Ledning och (sned-)styrning i högskolan” om universitetens utmaningar.
Hur främjar man ett gott liv nära döden?23.11.2020 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Behovet av kunskap om döende, död och palliativ vård har blivit extra tydligt i samband med pandemin som drabbat Sverige under 2020. För att fånga upp den enskilda individens behov krävs ett personcentrerat förhållningssätt. Det skriver redaktörerna till den nya utgåvan av ”Palliativ vård – Begrepp och perspektiv i teori och praktik”.
Lokala skolinitiativ som fungerar i krisande skolor!16.11.2020 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Krisrapporterna från svensk skola har duggat tätt. Ibland har välmenande reformer förvärrat situationen. Nu visar lokala initiativ runt om i landet på metoder som fungerar när inget annat gör det.
Årets marknadsföringsbok 2020 vill göra samhället hållbart med marknadsföring19.10.2020 11:25:00 CEST | Pressmeddelande
Kan marknadsföring vara ett viktigt verktyg i ambitionen att skapa en bättre, mer hållbar värld? Årets marknadsföringsbok 2020, Unboxing Marketing, menar just detta.
Problemen med teamarbete – så löser du dem7.10.2020 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Teamarbete kan vara effektivt, men det kan också vara konfliktfyllt. I den nya boken Problemen med teamarbete och hur du löser dem (Studentlitteratur, 2020) beskriver Annika Lantz, Daneila Ulber och Peter Friedrich de vanligaste problemen och erbjuder lösningar som ligger långt ifrån enkla personlighetstest och heldagsevents.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum