Digitalisering och hållbarhetsfrågor ställer högre krav på kvalitetsutvecklingen
Ständig utveckling inom kvalitetsområdet
Under 90-talet började en utveckling av kvalitetsområdet med begrepp som Sex Sigma och Lean, introduktionen av ISO 9000 och regelbundna mätningar av kundnöjdhet. Detta skapade stor medvetenhet om vad kvalitetsfrågorna skulle få för betydelse för svensk industri och det svenska samhället. Med avstamp i detta skrev Bengt Klefsjö och Bo Bergman, som då var Sveriges enda representanter för forskning och utbildning inom kvalitet, därför den första upplagan av Kvalitet från behov till användning (Studentlitteratur).
– Vår allt mer digitaliserade värld skapar nya möjligheter för e-handel, spridande av information, produktutveckling och möjligheter att analysera kunderfarenheter. Samtidigt behövs en omställning till en hållbar verksamhet. Detta ställer stora krav på både privat och offentlig sektor när det gäller kundfokusering, förändringsförmåga och systematiskt förbättringsarbete. Vi ser mer och mer hur varuproducerande företag inkluderar tjänster och upplevelser i sina erbjudanden, där marknadsvärdet inte är primärt, utan istället det värde som skapas när produkten används, som då blir mest intressant ur kvalitetssynpunkt. Frågan är hur digitalisering kan bidra till att skapa produkter som överträffar kundernas behov och förväntningar och bidrar med högt kundvärde, säger Bengt Klefsjö.
Framgång med offensivt kvalitetsarbete
I den sjätte upplagan av Kvalitet från behov till användning försöker författarna peka på morgondagens möjligheter och hot och visa hur framgång kan uppnås genom arbete med vad författarna kallar offensiv kvalitetsutveckling. Det är ett ledningssystem uppbyggt av tre komponenter - värderingar, arbetssätt och verktyg, som samverkar för att uppnå systemets mål.
Värderingarna utgör basen för kulturen i organisationen och vägleder oss i hur vi arbetar och löser problem. Arbetssätten kan variera mellan tillfälle och organisation men är i grund och botten ett antal aktiviteter utförda i en viss ordning. Den tredje komponenten, verktyg, innebär diagram, kartor eller matriser som behövs för struktur och analys av information.
Uppskattad bok av både studenter och näringsliv
Boken är unik i sitt slag eftersom den spänner över så många områden, från psykologi till matematisk statistik. Boken balanserar praktik och erfarenhet med ett vetenskapligt och akademiskt förhållningssätt, vilket har gjort den mycket uppskattad och har under sina 30 år spritts i nästan 60 000 exemplar.
– Många företag och offentliga organisationer har haft boken som utgångspunkt i sitt utvecklingsarbete. Genom åren har även många studenter sagt att de tack vare boken äntligen förstår hur det de läst i andra kurser hänger ihop, säger Bo Bergman.
Nyckelord
Kontakter
Jens FredholmFörläggare tillämpad teknik
jens.fredholm@studentlitteratur.seFanny von HomeyerMarknadskoordinator
Tel:046-31 22 04fanny.vonhomeyer@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.
Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring" utsedd till Årets Marknadsföringsbok 202323.11.2023 08:47:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring", utgiven av Studentlitteratur, till Årets Marknadsföringsbok 2023. Boken beskriver på ett förtjänstfullt sätt hur en organisation kan förhålla sig till den digitala marknaden.
Professor i matematik tar emot Läromedelsförfattarnas pris4.10.2023 14:18:02 CEST | Pressmeddelande
Läromedelsförfattarnas särskilda pris 2023 går till Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik på Mälardalens universitet och en av författarna till läromedlet Rik matematik.
Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande
För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.
Studentlitteratur förvärvar Bokförlaget Hedvig13.3.2023 11:44:51 CET | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Bokförlaget Hedvig, ett förlag med omfattande utgivning inom lättläst.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum