Digitaliseringskonferens – En framtidssäkrad allmännytta: Ett forum för dialog kring digitaliseringens möjligheter för hållbar samhällsutveckling

Den 29–30 augusti riktar vi blickarna mot framtidens allmännytta. Under två dagar träffas allmännyttiga bostadsbolag, samhällsaktörer, akademi och näringsliv för att lära av varandra och inspireras.

Årets digitaliseringskonferens samarrangeras av Allmännyttans Digitaliseringsinitiativ och Sveriges Allmännytta. Häng med på en resa in i framtiden och tillbaka där vi utforskar de möjligheter som öppnas för allmännyttan och boende när vår data på nya sätt blir en resurs för innovation.

Konferensen har tre teman:

• Boendedialog – Möjligheter att göra vardagen till en bra dag för alla
  • Datainformerad – Möjligheter att nå trygghetsmål och klimatmål
  • Öppen utveckling – Möjligheter att samverka och dela lösningar

Programmet är framför allt riktat till VD och verksamhet där beslut och värdeskapande sker, men är också öppet för alla andra intresserade. Alla typer av partners som vill förstå och vara med och forma samtalen om digitalisering i allmännyttan har något att hämta. Välkomna!

Tid och plats
29–30 augusti 2022 på Centralposthuset, Mäster Samuelsgatan 70 i Stockholm

Information och anmälan
Se mer information om program och medverkande här. För ytterligare information och anmälan kontakta Vanessa Ware, projektledare, tfn 08 406 55 52, mail vanessa.ware@sverigesallmannytta.se

Om Allmännyttans Digitaliseringsinitiativ
Hur kan vi anpassa allmännyttan och dess verksamheter till en alltmer digitaliserad värld? Den frågan var början på Allmännyttans Digitaliseringsinitiativ, ett treårigt samarbete mellan 100 bostadsbolag med syfte att skapa förändringskraft och ett ramverk för hållbar digitalisering av den svenska allmännyttan. Idag är vi i slutet av det uppdraget och i början på förverkligandet av en hållbar och attraktiv allmännytta med digitalisering som motor.

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 318 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 945 000 hyresbostäder

Osund konkurrens - ett samhällsproblem30.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Den osunda konkurrensen på arbetsplatser har blivit ett stort samhällsproblem, i synnerhet inom fastighetsbranschen. Det handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft. Sveriges Allmännyttas medlemmar gör allt de kan för att komma tillrätta med denna brottslighet men är i behov av att utöka sin kunskap, kompetens samt utveckla sina arbetssätt för att motverka arbetslivskriminalitet.

Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tillsätter gemensam arbetsgrupp21.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I våras träffade Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta en överenskommelse om vilka faktorer som ska ligga till grund för hyresutvecklingen i de årliga förhandlingarna, den så kallade trepartsöverenskommelsen. Arbetet följs nu upp med en gemensam arbetsgrupp med representanter från varje organisation som har i uppdrag att svara på frågor som kan uppstå i de lokala förhandlingarna. Gruppen ska även följa hur överenskommelsen används av hyresmarknadens lokala parter samt utvärdera och vidareutveckla arbetssätten.

Onormala prishöjningar i nära hälften av byggprojekten16.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En stor del av de allmännyttiga bostadsföretagen har redan nu ändrat sina byggplaner och kommer att bygga färre bostäder nästa år. Det visar en ny enkät som Sveriges Allmännytta gjort bland sina medlemmar. Av de 160 företag som svarat uppger 44 procent att de ändrat antalet planerade byggstarter 2023 till följd av ökade byggkostnader. Många byggprojekt drabbas nu av extraordinära kostnader.