Digitaliseringsministern deltar i Visions event om Framtidens arbetsliv

Fackförbundet Vision arrangerar ett mingel med temat Framtidens arbetsliv. Vi söker svar på frågor om digitaliseringen av välfärden är "ett nödvändigt ont" eller om robotchefen kan göra arbetslivet mer mänskligt? Digitaliseringsminister Anders Ygeman inleder med digitaliseringens vikt för samhällsutvecklingen

- Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden. De jobbar i kommuner, regioner, kyrkan eller privata företag. När jobben inom välfärden digitaliseras, robotar tar över delar av arbetet och uppgifter förändras ska Visions medlemmar vara med och påverka utifrån deras kompetens och erfarenhet. Vi är mitt inne i en stor strukturförändring på grund av automatiseringen i samhället. För Vision är det nödvändigt att ställa frågor, följa och vara med och påverka utvecklingen i de delar som direkt berör våra medlemmar. Jag ser fram emot att prata med Anders Ygeman om detta, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision.

Intresset för eventet har varit stort och samtliga platser är fyllda. Anders Ygeman inleder kl 17.15 och därefter får vi möjlighet att lyssna på:

• Ashkan Fardost, nominerad till Årets Talare, som berättar varför de flesta har missförstått hela poängen med digitaliseringen
  • Ann Hellenius, IT- och digitaliseringschef för Scandic
  • Siduri Poli, utsedd till Sveriges Supertalang 2017 och till Årets digitala inspiratör 2017
  • Louise Callenberg, sektionschef digital samverkan och förnyelse på SKL

Media är välkommen att delta och anmäla sig.

Tid och plats: onsdagen den 20 februari, kl 17-18:30, Visions förbundshus på Kungsgatan 28 A i Stockholm.

För mer info och anmälan, kontakta Hediye Güzel, presschef Vision, 076 141 73 21, hediye.guzel@vision.se

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Hur når vi jämställda löner?8.3.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Vision har jämfört lönerna för tre yrkesgrupper som arbetar i en sektor där de flesta är kvinnor respektive i en sektor där de flesta är män. Beräkningarna har gjorts utifrån Statistiska centralbyråns lönestatistik för yrkena Informatör/kommunikatör, IT- tekniker och HR-chef. Det visar sig att det skiljer tusentals kronor i lön varje månad mellan en informatör eller en IT- tekniker som jobbar i den kvinnodominerade välfärden, jämfört med samma yrkesgrupper i den mansdominerade privata sektorn.