Digitalt presseminarium om skogen, i morgon, torsdag 20 oktober kl 13.00

Skogsfrågan är ständigt aktuell och omdebatterad i media. I statsminister Ulf Kristerssons regeringsförklaring pekar han på att den växande skogen är avgörande för biologisk mångfald och klimatarbetet.

Därför bjuder vi in till ett seminarium med fakta om skogen och klimatet där våra experter Sofia Backéus, doktorand i skogens klimatnytta, Gunnar Lindén, naturvårdsexpert och Mia Crawford, tidigare medarbetare vid FN och nu ansvarig för EU-frågor svarar på dessa tre frågor:

Hur går det för den biologiska mångfalden i skogen?
Varför vill EU reglera svenskt skogsbruk?
Vad säger statistik och forskning om klimatet?

Programmet

Kl 13.00 Fakta om skogen och klimatet. Varför påstår vissa aktörer att det är bättre för klimatet att sluta med skogsbruk? Vad säger större forskningsstudier?
Sofia Backéus, klimatexpert på LRF som doktorerat i skogens klimatnytta på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU)

Kl 13.05 Hur går det för den biologiska mångfalden i skogen? Har vi en stor artutdöd i Sverige?
Gunnar Lindén, naturvårdsexpert på LRF som tidigare arbetat med naturvård på myndighet.

Kl 13.10 Fakta om skogen och EU. Varför vill EU reglera svenskt skogsbruk? Har EU rätt till det? Och vilka större lagpaket är nu på gång i Bryssel?
Mia Crawford, ansvarig för EU-frågor på LRF och tidigare medarbetare vid FN samt Regeringskansliet bland annat Utrikesdepartementet.

Kl 13.15 Öppnar upp för frågor

Tid: Torsdag 20 oktober, klockan 1300-1330

Plats: Digitalt möte via Teams

Anmälan: press@lrf.se

När du har anmält dig får du Teamslänken i god tid före seminariet.

Ny rapport: Lantbrukare gör över 80 000 åtgärder för ökad biologisk mångfald22.12.2022 10:28:30 CET | Pressmeddelande

7 av 10 bönder jobbar aktivt för att öka den biologiska mångfalden. Det visar en ny rapport från undersökningsföretaget Landja. "Det motsvarar drygt 40 000 lantbrukare. De gör redan eller tänker göra i medeltal två åtgärder var för biologisk mångfald under växtodlingssäsongen 2023. Det är goda nyheter för fåglar, insekter och växter. Arbetet för biologisk mångfald är prioriterat hos våra medlemmar. Det har vi också sett genom Greppa Näringen där en ny gårdsrådgivning om biologisk mångfald blivit mycket uppskattad", säger LRFs hållbarhetsexpert Markus Hoffman.

LRF inför svenska ordförandeskapet i EU: Jord- och skogsbruket är nyckeln till en hållbar framtid14.12.2022 13:25:19 CET | Pressmeddelande

I dag presenterade regeringen vilka frågor de prioriterar under det svenska EU-ordförandeskapet. En av de viktigaste områdena är energifrågorna och den gröna omställningen med skogen som nyckelroll. "Vi inom det gröna näringslivet sitter med många av de lösningar som krävs. Det är viktigt att skapa fler incitament för att det aktiva jord- och skogsbruket ska kunna producera ännu mer samhälls- och klimatnytta. Vi ser fram emot att jobba ihop med regeringen kring det svenska ordförandeskapet i EU så att processerna blir så bra som möjligt. Det har vi alla att vinna på", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Grönt näringslivsindex, kvartal fyra: Oro för vikande efterfrågan på svenskproducerade livsmedel5.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Grönt näringslivsindex är en konjunkturmätare med fokus på de gröna näringarna. Idag presenteras kvartal fyra som visar att den återhämtning vi såg i kvartal tre har stannat av och att totalindexet nu visar på en svag tillbakagång. Oro för fortsatt höga kostnader på viktiga insatsvaror som el, gödsel, drivmedel och foder fortsätter att prägla indexet även detta kvartal. Till det kommer nu också höstens räntehöjningar, som påverkar framtidstron för de kapitalintensiva branscherna inom de gröna näringarna. Sedan kvartal tre har även oron för framtida efterfrågan i konsumentled vuxit sig starkare, vilket är oroande.